Ska dra varmvatten och kallvatten till ett 1½-pan hus. ska man gjuta ned prisol röret i grunden eller ska man dra upp den i bjälklaget på övervåningen och sedan ner i köket? kommer att bli dörrar emellan så jag kan väl inte dra iväggen från det rum vattnet kommer att komma upp. blir även golvvärme i plattan.
Hur skulle ni göra?

Jag hade definitivt dragit den i grunden och sen upp i en vägg.
Fast om jag nu hade byggt ett 1.5planshus så hade jag dragit varmvattencirkulation (VVC) i ett isolerat PEX rör till köket på nedervåningen, vidare till badrum på ovanvåningen och ner till ev. badrum på nedanvåningen och sen tillbaka till värmepump. Sen hade jag kopplat T-koppling så en del i T:et hade matats av VVC:n och en del vidarematning till nästa VVC nod. Den sista delen i T:et hade gått till dusch, vaskblandare, badkar. På dessa hade jag valt plusprisol.

Anledningen till isolerat PEX rör i rör är för att det är bra mycket billigare än plusprisol. Och anledningen till VVC är att jag tycker att det ska räcka att titta på varmvattenkranen och det ska komma varmvatten. För med VVC så kommer varmvattnet snabbt.
För kallvattnet hade jag kört PEM rör eller prisol. (PEMrör är bra mycket billigare)

Det är nog inte tillåtet att gjuta in prisol pga. att det inte går att byta den vid ev. problem. Rör i rör är det som rekommenderas för dold installation.

Rätta mig om jag har fel :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.