7 314 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Skarva radiatorslinga
Sida 1 av 2
Jag har plockat bort en radiator och behöver skarva rören och sänka ner dem i golvet. Det är stårör som liknar prisolrör. Är det ok att löda dessa med koppar skarvkoppling och vanligt mjuklod alternativt hårdlod som används till kopparlödning eller måste jag ta hit rörkrökare som pressar ihop?
Inbyggda skarvar är aldrig godkända, och bortsett från det så ställer de till trassel till slut. Får du en läcka i den så säger försäkringsbolaget "ej fackmannamässigt" och tar fram stora minustecknet...
Linnex kanske har tänkt skarva innan nersänkningen i golvet och därmed ha helt rör där. Annars är det helt rätt som fotografen säger.Fotografen skrev:
Tyvärr så kan jag inte hjälpa till med ursprungsfrågan angående skarvningen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Linnex:
Är du säker att det är stålrör, har en känsla att prisolliknande stålrör är en relativt ny företeelse. Skrapa lite och kolla om det inte är kopparrött.
Prototypen
Är du säker att det är stålrör, har en känsla att prisolliknande stålrör är en relativt ny företeelse. Skrapa lite och kolla om det inte är kopparrött.
Prototypen
Ja det är stålrör. Huset är byggt 1980. Jag blev själv förvånad då jag i 12 år tid (så länge jag ägt huset) trott att det var koppar men upptäckte nu under ombyggnaden att det är stålrör med dubbelt plastöverdrag. Typ prisol + en vit folie närmast röret.
Dåld skarv på radiatorslinga är vad jag hört tillåtet. Tappvatten är inte tillåtet.
Dåld skarv på radiatorslinga är vad jag hört tillåtet. Tappvatten är inte tillåtet.
Nu blev jag lite nyfiken, kan du peka på källan till dessa regler? När jag läste in mig på vatten-installation strax efter nyår så fanns det inga branchregler som direkt "förbjöd" dolda skarvar på värmessystemsrör. Att det sedan inte är att rekommendera är väl en helt annan sak...Pelle Persson skrev:
det är försäkringbolagen som sätter dom kraven
och titta i vattensäker instalation.
På mina samtliga objekt som startat efter nyår så är det tvärstopp med all typ av dolda skarvar
och titta i vattensäker instalation.
På mina samtliga objekt som startat efter nyår så är det tvärstopp med all typ av dolda skarvar
Oxå intresserad av dokumenterad källa. Var just hos röris och de sa att det var ok att skarva dåldt på värmesystemet. Jag ville inte ifråga sätta det nu då jag inte hade någon mer källa än forumet att ange.
Röris är i a f en firma med ca 15 rörkrökare som förhoppningsvis vet vad de gör och då vill man ju inte ifrågasätta kunskap med hänvisning till forum. Och det är en av ägarna jag har kontakt med.
Röris är i a f en firma med ca 15 rörkrökare som förhoppningsvis vet vad de gör och då vill man ju inte ifrågasätta kunskap med hänvisning till forum. Och det är en av ägarna jag har kontakt med.