4 239 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
konstiga ljud
Hej,
Det har börjat låta förjävligt när jag spolar i toacisternen. Det låter som någon skär i porslin. Efter att ha skruvat loss locket så märker jag att när jag spolar så sprutar det ut vatten i väldigt hög tryck. Som tur är så slutar den när toalettcisternen är full. Jag märker dock att det verkar som vissa av hålen i "inloppsventilen" är igentätade så jag använder gem och då när jag spolar minskar trycket något men det går tillbaka när jag tar bort gemet. Nu är jag lite osäker. Har toapackningen gått sönder? Är det farligt att trycket är högt? Är det lätt att byta packningen själv om den är trasig. Jag bor i bostadsrätt så jag är lite osäker vad jag får göra och så. Tacksam för råd.

Det har börjat låta förjävligt när jag spolar i toacisternen. Det låter som någon skär i porslin. Efter att ha skruvat loss locket så märker jag att när jag spolar så sprutar det ut vatten i väldigt hög tryck. Som tur är så slutar den när toalettcisternen är full. Jag märker dock att det verkar som vissa av hålen i "inloppsventilen" är igentätade så jag använder gem och då när jag spolar minskar trycket något men det går tillbaka när jag tar bort gemet. Nu är jag lite osäker. Har toapackningen gått sönder? Är det farligt att trycket är högt? Är det lätt att byta packningen själv om den är trasig. Jag bor i bostadsrätt så jag är lite osäker vad jag får göra och så. Tacksam för råd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har precis "fixat" en sådan påfyllare och det kan vara samma modell och det som verkade vara igentätat var en backventil som gör att vattnet inte sprutar ut i påfyllarmojängens topp. Vattnet ska komma ut längst ner för att undvika porlande och skvalande.
Jag gjorde det enkelt och köpte hela påfyllarmojängen ny, dagen efter fick jag köpa ny kran också då den gamla inte tålde att stängas och öppnas efter en sådär 35 år.
Prototypen
Jag gjorde det enkelt och köpte hela påfyllarmojängen ny, dagen efter fick jag köpa ny kran också då den gamla inte tålde att stängas och öppnas efter en sådär 35 år.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är man född bondson (går jordbruksredskap sönder under skörd så MÅSTE det lagas omedelbart, inte har man tid att vänta på en reparatör man får lära sig skruva själv). Jag har skruvat sönder allt (helt) och trasigt, byggt allt möjligt, ja då är det lätt att byta ventil på en toalett, egentligen borde jag plockat sönder och lagat den men det var något konstigt med den redan från början (35 år tillbaka) så 400 spänn och flera timmar sparade var ett lätt val.
Prototypen
Prototypen
Spolmekanismer ser olika ut - beroende på tillverkare, MEN dom har en sak gemensamt - dom är lätta att greja med. Det svåraste kan vara att klura ut hur sjutton man får av locket!!!!
Är det gamla grejor, är de gjorda av ihopskruvade mässingsdelar. vanliga fel-igensatta små hål eller trasiga gummidetaljer-"membran". Nödvändiga verktyg=Tång & skruvmejsel + ditt gem.
Nya prylar är mestadels av plast. De kan repareras till stor del utan verktyg.
N.B. Innan du börjar STÄNG ventilen till ditt WC. Och sedan "buss på den"!!
Är det gamla grejor, är de gjorda av ihopskruvade mässingsdelar. vanliga fel-igensatta små hål eller trasiga gummidetaljer-"membran". Nödvändiga verktyg=Tång & skruvmejsel + ditt gem.
Nya prylar är mestadels av plast. De kan repareras till stor del utan verktyg.
N.B. Innan du börjar STÄNG ventilen till ditt WC. Och sedan "buss på den"!!
Klicka här för att svara