Pelle Persson skrev:
det är försäkringbolagen som sätter dom kraven
och titta i vattensäker instalation.
På mina samtliga objekt som startat efter nyår så är det tvärstopp med all typ av dolda skarvar
Säker Vatteninstallation behandlar ju bara tappvatten, inte rörinstallationer för värmesystemet.

Det är inte så att jag på något vis förespråkar dolda skarvar men likväl har jag inte hittat något dokument/föreskrift/regel/whatever som säger att det inte är tillåtet att ha dolda skarvar på rörinstallationer i värmesystemet i ett hus. Det är därför jag är lite nyfiken på vad jag hittat.

Dessutom gäller väl alla dessa regler och föreskrifter i första hand vid nyinstallationer. Inte ens ett försäkringsbolag eller en branchorganisation kan påstå att man ska riva ut hela värmesystemet det ingjutna ur sitt gamla hus om man måste göra förändringar i detta.

Staffans2000
Pelle Persson skrev:
Vad? Man får aldrig ha inbyggda skarvar vare sig i golv eller i vägg verken på tapp eller på vs sidan. Nya regler efter årskiftet som även gäller på service !
Igen. Lite sunt förnuft sitter aldrig fel!

Du gör jobbet själv = inget slarv = bra jobb. I ditt eget hus.
Läcker det inte efter upprepade kontroller är det tätt.
Hittills har jag aldrig sett en skarvkoppling som börjat läcka av sig själv efter en längre tid, har du?

Nya regler efter årskiftet...som säger att det inte får finnas dålda skarvar. Det är helstopp på den biten!
Det jag säger att man får inte skarva rör i bjäklag men försäkringsbolaget kan säga att det är okej. Det är dom och ingen annan som säger ja eller nej att köra med dolda skarvar.
I ditt fall så säger dom säkert att det är ok om en kille med yrkeskunskaper utför jobbet i fråga (dom är jäkligt noga att det är yrkesfolk som gör jobbet samt förstaget har vattensäker behörighet)

Stafan, Under mina 25 yrkesverksamma år som vvvs montör har jag sett mkt konstigheter allt från kopplingar som spruket, börjat små droppa, rör som stucket från kopplingar fast dom är rätt åtdragna ...name it. Så det där med kopplingar i bjälklag är något som man in i det sista ska undvika.

Phil; Säker Vatteninstallation behandlar ju bara tappvatten, inte rörinstallationer för värmesystemet
helt fel det gäller all vs installation, ytskick och även konstruktion av byggnader.

Det dåliga häftet man får vid kursen säger inte ett smack vad som gäller igentligen i princip åligger det montören och i slutändan företagen att själva ta reda på vad som gäller...precis som det alltid har varit!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.