Vi har en liten toalett på entreplanet som vi vill renovera. Kåken är byggt -48 och badrummet i källaren saknar toalett. Lite längre fram i höst tänkte vi renovera även det rummet och då installera toalett även där. Detta innebär att 75-avloppet vi har idag måste bytas ut.
När vi ändå skall byta större delen av avloppen tycker jag det är lämpligt att byta den som går till den lilla toaletten oxå.

Stammen till toaletten går rakt ner till källaren och ner i plattan. Min tanke är att byta toalettstammen och använda en övergång till gjutjärn och koppla på det befintliga stammen. Senare när vi gör resten så byter vi ut allt till PP-rör.

Min fundering är, hur lång tid kan det tänkas ta från att jag, kopplar bort toaletten, river den raka gjutjärnsstammen och monterat på allt igen? Vi tänkte köra på en vägghängd toa och köpa en premonterad wc-modul. Vi blir ju helt utan toalett under den tiden vilket inte är så roligt när man är gravid :-)

Jag tycker att ni ska hitta på någon variant där ni inte blir utan toa. Alternativt hyra en Bajamaja eller motsvarande under tiden.

Förmodligen kanske det är bättre att renovera det nedre badrummet först och fixa en toalett där. Sedan kan ni ta den övre.

Lite så håller vi på att göra. Vi har bilat ur källaren och dragit om alla nya rör. Under tiden satt den gamla stammen kvar och toaletten uppe fungerade. Innan gjutningen bytte vi ut det sista på stammen, det tog bara några timmar. Sedan har vi gjutit det nya golvet nere och när det var klart ställde vi en temporär toalett där den nya ska vara i källaren. Efter det har vi rivit stammarna uppåt i huset. Eftersom allt tar längre tid än man tror så skulle jag inte sätta mig i något läge där man planerar att var utan toa. Speciellt inte om ni bor i huset.

Hmm...helt klart vettigt resonerat av dig.

Vi vill gärna fixa den lilla toaletten innan vi går på det stora projektet i källaren men att göra som ni och fixa avloppet i källaren och ställa en temporär toalett där och sen gå på lilla toaletten är ju helt klart ett alternativ.

En temporär toalettstol kan ju vara lösningen, precis som du nämner. Det bör inte ta mer än några timmar att koppla på en tillfällig 110-anslutning på stammen i källaren och till vattnet går det ju antingen att koppla en vanlig vattenslang till vattenanslutningen på stolen eller manuellt hälla på vatten i tanken med hink. Om man behöver få upp avsloppsanslutningen lite från golvet (tänker mig att man kanske ser den vertikala stammen som man kapar och vill koppla på sig på) kan man ju bara bygga en enkel plattform för toalettstolen. SJ-pallar kanske?

Säger samma sak. Gör en temporär toa i källaren.

En enkel variant på lite högre plattform är stående 2X8" och en golvspånskiva.

Nu slog det mig faktiskt att direkt under den lilla toan är ett lika stort rum på lite mer än 1*2 meter där stammen går synlig, rensluckan i golvet och vattenmätaren finns. Där blir det ju perfekt att koppla in en temporar toa på en fin liten "tron".

Om jag inte minns fel så finns det en renslucka även på den vertikala stammen. Den sitter med bultar och rätt lågt placeras. Kan man koppla wc-stolen där måntro och slippa kapa röret? Vad skulle man använda då? Eller är det att kapa av gjutjärnsröret, på med en övergång-rör-gren-rör och sen övergång igen?

Gud vad dum man är när man är trött......så att jag skäms.
Klart jag ska kapa röret för jag vill ju byta stammen till det lilla badrummet som är ovanför :D.
Nä, nu måste jag sluta surfa runt här och gå och natta....

...tack för tipsen föresten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.