Sitter o tar sats inför källarprojekt/stambyte och lurar lite på hur jag ska lösa vattnet.
Vi har egen brunn som ligger en bit upp på berget, därifrån är det idag självfall ner till huset (smidigt när det är strömavbrott...). Från början har det varit en grävd brunn, men den har sedan kompletterats (-54) med en borrad brunn på ca 34m och en pump som fyller den grävda brunnen.

Eftersom vi planerar att bygga badrum på övervåningen så kommer systemet med självfall inte längre att räcka till och jag vill därför byta ut det hela mot en dränkpump nere i borrhålet och en hydrofor (el motsv).

Frågan är nu var jag kan placera hydroforen? kan jag ha den i källaren eller måste jag ha den i pumphus uppe vid brunnen?

En liten skiss, det röda är hydroforen placerad i källaren, det blåa är ny slang från pumpen nere i borrhålet.

• brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog valfritt, källare eller pumphus. Tryckströmbrytaren bör sitta vid hydroforen annars kan det bli startstoppstartstoppstartstoppstartstopp då tryckstöten från pumpen slår av brytaren och sedan på igen.

Placering i källaren känns bättre då har man lite bättre koll på grejorna och glöm inte att det ska vara luft i hydroforen, ju mer desto bättre. Kompressor rekommenderas.

Prototypen

Ja, jag känner spontant att källaren är väldigt mycket bekvämare, men var fundersam på huruvida avståndet + höjdskillnaden skulle inverka negativt.

(Ang. tryckströmbrytaren, placering vid hydroforen innebär att tryckstöten hinner dämpas pga längden på slangen, rätt?)

Följdfråga: i källaren har jag tvättstuga och pannrum vägg i vägg - det mest logiska vore att placera hydroforen i tvättstugan, men finns det något som uppenbart talar emot att placera den i pannrummet?

Följdfråga 2: Lite ämnesglidning, kan jag placera spridningsfördelarna (eller vad det nu kan tänkas heta, alltså "patchpanelen" för tappvattenledningarna - som är tänkt att bli rör-i-rör) i pannrummet också?

/Jakob

Det brukar vara varmt i pannrum och så småningom så blir kallvattnet ljumvatten men det blir väldigt mycket kondens på hydroforen i tvättstugan.

Nu får du också tänka på eventuell sambo/fru, de brukar ha åsikter om vad som är fult och av någon outgrundlig anledning så är de oftare i tvättstugor än i pannrum så det är säkrast att du placerar hydroforen i pannrummet.

Fördelarna sätter du så nära förbrukarna som möjligt för att undvika parallella rör, jag brukar spola i handfatet tills det kommer varmt vatten sedan kliver jag in i duschen.

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.