L
LEdlund: Alla rören är rir, och de ligger tillsammans i översta cellplastlagret. Det låter nästan som om jag törs låta det vara som det är då!? Vinden är iofs isolerad.
8 svar · 5,0k läst
R
Reliner: [citat] Böjar och gren är det som generellt brukar vara i sämst skick. Vid korrosion reagerar järn med syret i vatten och i luften. Detta sker genom elektromagnetism, vilket gör att gjutjärnet kan vara opåverkat med 3 mm godstjocklek och inom en centimeter är det små hål. Man räknar att i snitt korriderar ett gjutjärnsrör 1 mm per 10 år. Stora variationer förekommer dock. Det är
5 svar · 3,6k läst
zno
zno: Stabil eller inte stabil, det blir ju skitfult! Hoppas det ordnar sig till det bättre för dina bekanta, dvs att rörisen får göra om jobbet.
10 svar · 5,9k läst
prototypen
prototypen: Jo det är nog så att armaflexen gör varken till eller från utom i plånboken där det är mest från, nu var det bara så att detta är redan gjort och trådskaparen har lärt sig att fråga först. Protte
11 svar · 3,5k läst
S
SvenD: Du måste tappa värmesystemet så att nivån i värmesystemet understiger den nivå du vill plugga vid. Stäng av cirkulationspumpen och öppna avtappningen. Öppna avluftningventilerna till samtliga radiatorer som ligger högre än pluggstället. Tappa tills du känner dig övertygad om att den kvarvarande nivån i värmesystemet ligger lägre än "pluggstället". Stäng ev. avtappningen.
1 svar · 9,5k läst
S
SvenD: Dold gänga och presskoppling (OBS inte klämring) är tillåten för radiatorkretsen, men inte för tappvatten. Så påstod i vart fall en rörmokare som skarvade mina rör till det nya badrummet. F.ö så är hela värmesystemet i kåken (byggd 1951) gängat och ingjutet i bjälklaget. Jag gör normalt rörjobben själv, men dolda skarvar får inte misslyckas. Jag har för ett tag sedan flyttat
5 svar · 8,7k läst
D
drainsniffer: Men har du en fungerande dränering som har kapacitet nog att ta hand om vattenmängderna och som ligger under källarplattans lägsta nivå, då kan det ju räcka med att du linar avloppsröret? Visserligen höjer du grundvattenytan minst 20 cm, men om dräneringen räcker så borde det funka... En grundvattenyta under huset har du ju ändå alltid, det viktiga är ju att den inte når för
4 svar · 6,9k läst
P
puu: Har tänkt att bygga in ett runt badkar och funderar lite om vad som gäller med rörkopplingar där bakom. Har ett antal funderingar så jag punktar upp de så får ni gärna svara på de punkter ni känner för. 1. Först kan vi ju definiera hur fast karet är. Det är ett 4 personers kar med radien 1800mm så man lyfter den ju inte så lätt och man silikonar ju runt men skulle motorn brinna
0 svar · 3,3k läst
Faidros
Faidros: [citat] http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/75459-hur-dra-nytt-avlopp.html#post516985
8 svar · 3,6k läst
phl
phl: Se där, den näst bästa sortens firmor -- de som kan schabbla men göra rätt för sig! Gratulerar...
12 svar · 5,7k läst
·
DrKnowLittle
DrKnowLittle: hade rörmokaren här i dag för att göra klar anslutningarna i vårt nya badrum men jag blev inte helt nöjd mer hur han placerade wcn. Wc-stolen är en IDO Image D som är gjord för att stå dikt mot väggen men rörmokaren har nu satt den ca 4cm ut vilket jag inte gillar. Enligt rörmokaren är det svårt näst intil omöjligt att få den helt mot vägg. Jag hittade dock efter lite letande
0 svar · 4,7k läst
·
fln213
fln213: Det som hänt nu är att jag kollat runt och ringt runt till olika rörmokare. Det verkade märkligt eftersom rören som satt där verkade nya, så jag fick be min plattläggare som är där nu att bila upp i väggen där rören sitter. Det visade sig att den rörmokarfirma som jag hyrtt för att ta bort blandaren och riva badrummet hade gjort en kplling i väggen2, himla tyur att det
3 svar · 7,4k läst
Sökarn
Sökarn: Upptäckte att vårt inkaklade kar har en stödfot omonterad och misstänker att det ska vara 4. Röris har varit där och pulat dit ett nytt rör men sa inget om stödet. Undrar om det tydligen kan gå lika bra med 3 som det gjort i många år, eller den fjärde bör anbringas om möjligt? Av tidsbrist undvikes allt onödigt.
0 svar · 2,2k läst
·
A
avendere: Inte för att på något sätt vara otrevlig, men jag har läst många anvisningar om att just badrumsporslin skall dras åt mycket försiktigt, strax över "handkraft" tom. Nämnas kan att muttrarna till min vägghängda toalett kunde skruvas av för hand efter 30 år.. (stora muttrar). Så tyvärr är det nog svårt att skylla på fabrikanten.. de kommer nog hävda "sunt förnuft" eller nått
1 svar · 4,0k läst
M
mackan67: Vilka företag sysslar med avloppstankar? Uponor är det enda jag vet just nu
0 svar · 2,9k läst
M
målarkludden: va bra.. då kan jag sova lugnt:)
2 svar · 3,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det blir tätt i båda fallen! Själv tycker jag "kopparvarianten" är stabilare.
1 svar · 5,4k läst
M
mozart: Tack Arne61 för svar. Jag har nog själv lutat åt att göra det du beskriver sist. Känns säkrare.
2 svar · 2,8k läst
A
Arne61: Antar att det nu är en gängad ände av ett stålrör du har. Sätter du på en koppling och fortsätter med en bit 12 mm prisol så har du något som är ganska lätt att forma. Sedan slutar du i en 90 vinkel ut genom väggytan med samma sorts skärkoppling 40 cc som du har till tvättstället. Där sätter du 90 gradersbitar om torkens anslutning med sin termostat har 40 avstånd och går rakt
1 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kolla in rör från Poloplast. Lika tysta som gjutjärn och passar i vanliga PVC/PP-delar. Smidigt när man inte behöver tysta rör alla ställen. Tänk på att dessa rör inte bör fästas stumt mot byggnadsdelar. Man kan gärna lägga lite Armaflex mellan röret och fästsvepet. Finns hos alla grossister och kostar 15-20% mer än standardrör. Inte 1000:-/metern som vissa här har fått
2 svar · 9,1k läst
Carisma
Carisma: [citat] Ok, men det finns ju större. Tråkigt att byta i efterhand i och för sig... :-)
5 svar · 6,6k läst
S
solbrillekrille: såga , grada av och i med stödhylsa prisol e mjukt ,du klämmer ihop rören med rörkniven
10 svar · 7,1k läst
M
MagnusSt: Nu har jag kört såhär i 1,5 månad. Verkar fungera... http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=83492&username=magnuss
4 svar · 14,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag har ett 110 rör som sticker upp lite för långt, som jag sedan kapar rätt, och sen en gummiring för klosettanslutningen /K
5 svar · 9,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] 1. Nej - inte om det inte blir en vargavinter iaf :) 2. Nej - men det lär ju bli rätt dyrt i längden eftersom man "eldar för kråkorna" 3. Byt 4. PEM slang klarar frysning, även om du förstås inte får fram vatten just när isproppen sitter i :) 5. Det finns det nog iof. Den "vanliga" som kostar ca 100-200 kr/m brukar dock vara p å10 -20w/m Det bästa tror jag är om du ersätter
4 svar · 4,9k läst
tompas11
tompas11: Man får väl köpa på sig ett lager med blyat lödtenn så man klarar sig då.
18 svar · 5,7k läst
perra i skogen
perra i skogen: Jag hoppas att det är fackmansmässigt utfört. Det var min röris som sa att det gick lika bra.
4 svar · 6,7k läst
mattiasp
mattiasp: Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Ta en bild på de grejor som skall kopplas ihop, så blir det lättare.
1 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Ett mycket fint sätt är att leja/låna/hyra diamanthåltagning (betonghåltagning) det blir oerhört fina hål genom betong och armering. Det är en fröjd att stå bredvid och se på. När du nu har öppet så sätt en golvbrunn (nu kommer väl någon och påpekar att golvbrunn minsann ska sitta minst xxx mm från väggen, skit i dom) eller sätt en tratt på väggen (vet inte vad de heter)
7 svar · 8,0k läst
·
oavvs
oavvs: ett råd ta dit en vvs:ar fortast möjligt om detta händer och ni inte hittar någe fel för det kan bli stora skador
5 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.