Jag har ett trevåningshus med en lägenhet på varje plan + källare, byggt 1949. Vad jag kan se är det nya plaströr uppe i huset, men det övergår i gjutjärnsrör i källaren. Röret försvinner ner i grunden mitt på ena långsidan och kommer ut under huset på andra långsidan. Som tur är finns där en rensbrunn där slamsugningsbilen kan få ner sin "snabel" som letar sig bakvägen in i ledningen.

Ungefär varannan månad sista året har det blivit tätt i avloppets huvudstam som leder ut ur huset. Avståndet från rensbrunnen till stoppet har varierat mellan 1,5 och 5 meter.

Vi har testat med ca varannan dag att hälla i en stor hink vatten i en toa i källaren för att spola igenom rören, men det verkar som om detta inte haft någon större effekt. Jag har också sagt åt de boende i huset att gäran spola toan nån gång extra för att få mer flöde, men inte heller detta tycka fungera.

Kan någon förstå vad som ligger bakom dessa bekymmer och vad det finns att göra åt det?

Det låter som rören under plattan kan gått isär pga sättning eller att röret gått sönder, det bästa sättet att lokalisera felet är att inspektera med kamera. Kolla med rörfirma om dom kan filma röret då ser man direkt vad som hänt.
Är det av under huset blir det till att såga eller bila upp golvet och byta röret.:(

Tack för rådet. Filmning är beställd.
Hörde av en kompis att det kunde vara rötter som växt in i röret. Kan tydligen rensas med hjälp av nån manick med roterande knivar som förs i i röret.
Avvaktar filmning och hoppas på att hitta mycket grönsaker i röret.

Om jag måste bryta upp golvet, vem gör det?
Tror inte min rörmockare är så pigg på det projektet.

Felet kan även vara på väg åt andra hållet om det är lite bakfall. Behövs inte mycke för att det ska börja sätta sig och sedan är det kört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.