Vatten & Avlopp
drainsniffer: [citat] Det är ju bland annat det som är syftet med avluftningen på avloppet, att undvika att vattenlåsen sugs ut vid tryckskillnader. Vanligen så är det ju egenproducerade tryckskillnader i form av spolningar etc som kan suga ur vattnet ut andra vattenlås, men det kan onekligen vara värt att se så att avluftningen fungerar som det är tänkt innan man börjar meka med annat.
Jungan: Hej! Vid besiktning av Anticimex hittade inspektören rinnmärken vid avloppsröret i krypgrunden. Han var ganska konfunderad över vad det kunde vara för något som runnit. Ser ut som någon ljusgrå massa. Det var inga förhöjda funktvärden i träet runt om röret.. Här är en bild: http://208.77.96.8/avlopp.JPG Någon som vet vad detta kan vara? (det är ett 1.5 plans modulenthus från
fordmicke: Eller en anliggnings termometer fungerar oxå bra
hkkv: Lite korkat, men mn betalar för vatten och det är en sommarstuga och inte är där jämnt. Det finns bofasta i omr och de blir då"storförbrukare" Man kan ha en stor tomnt och förbruka 1/3 av vad den "lilla" tomten gör. Det kommeri inte kopplas något dagvatten in. Det går ut i diket. Livet är inte rättvist ibland.
piculell: Kikade på Roths beskrivning och nu är jag med. Ser nu att dosan blir helt tät när man drar i "pluggen" kring kopplingen inne i dosan. Och då hade jag fått fel manchetter, suck.... /Johan
v-g: Körde med 22mm för "huvudvattnet". Detta pga att större dimension är våldsamt dyr /meter och jag skulle ha en bit. 22 är MYCKET vatten. Dock vill man ju såklart ha 35 mm när badkaret ska fyllas :D Kör 15 mm till dusch/badkar och resten 12mm så långt det går. För varmvattenreturen körde jag på 18 mm som "stam" fram till där det delar sig för bad/dusch resten 12mm De flesta kranar
prototypen: Alternativet är en vanlig på golvet med utlopp bakåt och sedan lite vanliga rördelar. Protte
jon_h: Det är alltså ett badrum och inte bara en toalett du bygger? Ja, fall i hela rummet. Det perra skriver är de gamla angivelserna, nu är det 1:50-1:150 närmast golvbrunnarna, och 1:100-1:200 i hela övriga rummet.
ktm250: Jag skulle ta ett nytt snack med byggledaren och reda ut ansvarsfrågan.
ipppe: Har inhandlat en självreglerande värmekabel nu iaf... Fungerar galant... Drar ingenting heller... har dragit 0.5 kwh på ett kallt dygn... Var då ca 9-4 minusgrader.... Nu när det är runt nollan verkar den inte gå alls... Det kan man leva med :) Passade även på att isolera ännu mer när jag ändå var uppe och rev isoleringen ;) Det är ju nästan värt att installera rören på ett
oavvs: m tack för den snabba hjälpen får under söka saken hoppas att vi hittar någe
gadeberg: Det finns en heldel trådar i ämnet. Sök runt lite
Sökarn: [citat] Vi har tjära på väggarna under karet, jag ser bara betong på golvet:eek: Byggaren som bodde här innan bytte fönster för 15 år sedan och spikade på masonit ovanför badkaret, gäller att ha koll så det inte går fukt i väggen.
Pelle Persson: på nr 2, en r15 in-ut spets dvs du förlänger vattenintaget i wc med en in-ut koppling.
tio_Pepe: Hallåeller, man byter väl inte från gjutjärn till koppar? Gamla avloppsrör (före 70-talet) brukar vara av gjutjärn eller cement, och det byter man till plast. Riktigt gamla vattenledningar brukar vara galvaniserat stål, och det byter man till koppar. PEM-slang (plast) kan också vara ett alternativ på vissa ställen. ZannaNinna, vad har du för material i avlopp respektive vattenledning?
oavvs: jag förmodar att han menar MA=Muff lösa Avlopsrör gutgärn och pp= plaströr sen en sak till inga frågor är för dumm att ställa på detta forum om man inte vet så vet man inte man blir aldrig fullärd
Engan23: Själva inkopplingen är monterad så den är den e jag klar över men det är ca 1,5m slang som ligger på golvet mellan DM och diskho(under framkant av skåp), där avlopp och vattenslang sedan är skarvad under skåp har jag lagt ett skydd(ett sånt som manska ha under DM för att se om vattenläcka uppstår), frågan är om man sedan beöver fixera slangarna något då de kanske slår mot
AntiZ: Tackar för informationen. Klämring känns som det smidigaste alternativet på rören, helt klart. /Mats
Sektor: Jag brukar använda kaustiksoda och hett vatten, det har hittills alltid funkat. Man kan ju också skruva bort vattenlåset och titta efter.
Lazze: Hej sök på rörinfodring på nätet så hittar du ett bra alternativ gamla rör blirsom nya
Sökarn: Vi köpte en på Bauhaus för 149 men anslutningsröret passade inte, så vi repar det gamla och snokar efter nytt
Sökarn: Det kallas Byggsilikon som vi tätat Badkarsventilen/avloppet med just nu, verkar det rätt? Blir inte klok på tubens text.
B6304S1: Innan jag sågade av avloppstammen så var jag nästan säker på att rören gick på ett visst sätt. Efter sågning så hittade jag en oväntad rörböj som jag inte hade kunnat förutse innan. Chansa låter farligt i mina öron! mvh. Kim
B6304S1: Tack för tipset SvenD! Mycket intressant läsning! Jag tror nog att jag förlägger ledningarna mellan betongbjälklaget och EPS`n. Hoppas på isoleringsförmågan är tillräcklig. (Den som fortfarande lever får se :) ) Mvh. Kim
Reliner: [citat] inte ovanligt med lite svaj i golvbrunnar vid spolning. Är det en relativt djup brunn sugs det sällan ut så pass mycket så nivån går under "läppen" kan hända vid dom grundare gjutjärnsbrunnarna. Finns wc i närheten kan ett såkallat bakfall orsaka luktproblem (skitvatten slår tillbaka till golvbrunn) Kolla avluftning samt töm golvbrunn skrapa rent så gott det går titta efter
B6304S1: Vad bra. det låter som om jag tryggt kan gjuta in mina rör helt stumt! Tack för svar! mvh. Kim
Sökarn: Tack vi ska köpa helt nytt med propp, eller packning, verkar behövas 2 för att montera eller man får trixa lite.
LEdlund: Alla rören är rir, och de ligger tillsammans i översta cellplastlagret. Det låter nästan som om jag törs låta det vara som det är då!? Vinden är iofs isolerad.