2 511 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vattenproblem
Vi har ärvt ett fritidshus under förra året som sedan i augusti ifjol varit utan vatten. Trycket avtog under en dusch och villfarelsen var ju att vatten nivån i brunnen var slut. Mycket riktigt visade sig det att så var fallet. Folk jag pratade med då så att det var ju bara att invänta på nederbörd. Sagt och gjort, vi hade ingen lust att börja borra under fjolåret. Dock så tog jag dit en spolbil för att spola ren den utifall den skulle ha slammat igen. Vattennivån gick upp till densamma så tillrinningen var det ju inget fel på i alla fall, bara grundvattennivån som var låg. Vi har varit upp och tittat till stugan ett par gånger löpande men utan resultat förrän nu i påskas. Då låg hela pumpen under vatten. Kanske ska säga att brunnen är av grävd sort, ca 5,5 - 6 m djup och pumpen är en DAB. Jag drog igång pumpen men utan resultat. Trycket i Hydroforen (150l) var också nere på 0. Pumpen låter men jag vet inte huruvida den pumpar eller inte. Hur vet man det? Jag misstänker att pumpen har tagit stryk genom att inte legat helt under vatten? Suger den bara luft?
Jag är helt novis när det gäller VVS och undar i vilken ända skall jag börja? Hydroforen eller pumpen? Båda?
Tacksam för råd och vart man börjar och vem som kan sånt här bäst.
Stugan finns i Hälsingland
Superstarz
Jag är helt novis när det gäller VVS och undar i vilken ända skall jag börja? Hydroforen eller pumpen? Båda?
Tacksam för råd och vart man börjar och vem som kan sånt här bäst.
Stugan finns i Hälsingland
Superstarz
Klicka här för att svara