16 598 läst ·
34 svar
17k läst
34 svar
Vad skall vi ha för avlopp ?
Fredric1980:
Antalet tankar har ju mindre betydelse.
Wehoputs är t.ex. 2630 x 2200 x 1900
Medan Uponors är 3940 x 1625 x 1200
Dvs längre men inte lika bred och hög.
Det ska ju alla tre klara av samma mängd slam + BDT vatten (för 1 hushåll), så det skiljer inte så mycket i total storlek.
Antalet tankar har ju mindre betydelse.
Wehoputs är t.ex. 2630 x 2200 x 1900
Medan Uponors är 3940 x 1625 x 1200
Dvs längre men inte lika bred och hög.
Det ska ju alla tre klara av samma mängd slam + BDT vatten (för 1 hushåll), så det skiljer inte så mycket i total storlek.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Carisma skrev:
Jo du har rätt, det stämmer... total volym:
KWH pipe: 11 m3
Uponor: 7,7 m3
Evergreen: 4,2 m3
Så visst det blir olika mycket grävarbete på de olika verken.... enligt mina beräkningar (med dina siffror och ritning jag fick i monter) kostar det då mest att gräva ner Wehoputs och minst Bio Cleaner...
Har vi installerat (i Trosa).
Det fungerar bra och har så bra rening att framtida krav på rening tillfredsställs.
Förhoppningsvis är det också framöver utan driftproblem - vi har inte behövt några pumpar eller annan el
Dessutom vad jag kan förstå väldigt, väldigt miljövänligt.
Det fungerar bra och har så bra rening att framtida krav på rening tillfredsställs.
Förhoppningsvis är det också framöver utan driftproblem - vi har inte behövt några pumpar eller annan el
Dessutom vad jag kan förstå väldigt, väldigt miljövänligt.
Vi har installerat en Biop.
Det är behållare med ett stenkross som binder tex fosforn til sig med väldigt hög rening.
Förhoppningsvis är det också framöver utan driftproblem - vi har inte behövt installera några pumpar eller annan el utan det rinner av sig själv in i tanken och ur den tack vara lutningen på området tanken finns i.
Dessutom vad jag kan förstå väldigt, väldigt miljövänligt. De tar fram reningsresultaten med statliga forskningspengar och det ser lovande ut.
Kolla på www.bioptech.se
Det är behållare med ett stenkross som binder tex fosforn til sig med väldigt hög rening.
Förhoppningsvis är det också framöver utan driftproblem - vi har inte behövt installera några pumpar eller annan el utan det rinner av sig själv in i tanken och ur den tack vara lutningen på området tanken finns i.
Dessutom vad jag kan förstå väldigt, väldigt miljövänligt. De tar fram reningsresultaten med statliga forskningspengar och det ser lovande ut.
Kolla på www.bioptech.se
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden