Jag har enplansvilla. Jag har varmvattenberedare från vilken det är draget rör till VV-förbrukarna.
Till en förbrukare, som ligger lång bort i andra ändan av huset sett från vv-beredaren, är det draget rör från vv-beredaren, ner i krypgrunden (har torpargrund) och sedan upp till förbrukaren.

Jag har ett behov av att komplettera den befintliga vv-beredaren med en liten stöttande vv-beredaren till just den förbrukaren som är i andra ändan av huset. Tänkte då sätta den extra vv-beredaren nere i krypgrunden där det finns bra plats för detta.
Men innebär det några vvs-problem att ha den vv-beredaren ca 2 m under den nivå som huvud-vv-beradaren och avtappningen sitter i? Jag tycker inte det borde vara några problem, men vill kolla med er innan jag skrider till verket.

Jag bifogar en skiss som möjligen förklarar situationen.

Är jag rätt ute = inga problem ?

Varför behöver du en extra VVB? Räcker inte VV till eller tar det lång tid innan det kmr VV i kranen när du spolar?
Ifall det tar långt tid för VV att komma är det bättre att installera VarmVattenCirkulation (VVC) för att snabbt få VV i kranen.
Rent praktiskt går det till så att du drar ett extra rör mellan kranen o VVB,kallas just Varmvattencirkulation, vid beredaren sätter du en Cirkpump som drar runt vattnet i VV-ledningarna.
Vid kranen gör du ett avstick på VV-röret och kopplar på VVC-röret. Vid beredaren går man ut med ett nytt rör till pumpen och kopplar ihop.
Sen styrningen av pumpen kan göras enkel t.ex ett tidur så den går enbart då man är vaken, eller så kopplar man en termostat till den så den går enbart då vattnet vid kranen är svalt, sen stannar igen då vattnet är varmt. På så sätt går den inte så ofta, med tanke på att det tar ett tag innan vattnet vid kranen svalnar. Naktdelen med detta är att det blir kabeldragning till blandaren, men iof så ska det ju dras ett extra rör dit så.

vattnet är ju trycksatt så det borde inte medföra några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.