precis köpt ett hus, enligt ägaren som bodde där hade det aldrig varit problem med vattnet ö h t...
systemet är nått svart plaströr i backen och kopparledning i huset, han har installerat en liten tryckutjämnare på inkommande vatten
och det finns en VVberedare på ca 75l kanske, vägghängd..
Problemet upkom idag när vi förmodligen för första gången sen detta sattes in lyckades tömma allt vatten i systemet, då försvann trycket, det rann knappt ur kranen, det som kom var mera brunt än klart, stängde av vattnet och skruvade bort kopplingen till inkommande vatten som gick in i tryckutjämnaren.
Det är så dåligt tryck i ledningarna att böjer jag den slangen uppåt så slutar det rinna, det har blivit lite klarare vatten nu men man ser om man tappar upp ett glas från inkommande (hydropressens ledning in till huset) att det är massa svarta partiklar och det är svagt rostfärgat. det tar ca 5-10 sek att tappa upp 2dl vatten , det är alltså inget tryck att tala om alls..
Letade rätt på den jag delade källa med och han hade inga problem med vattnet till sitt hus, pumpen gick och hydroforen visade 4bar när den slog ifrån, från hydroforen till mitt hus är det ca 6-700m nergrävd plastslang, dimensionen vet jag inte, , måste ha vatten. vad ska jag göra ?
ska försöka få det till dolt fel, men om det inte funkar, vad gör man och mest viktigt, vad kan ha hänt ? :confused:
vet inte hur många meter uppförsbacke det är till huset från pumphuset, men inte mycket alls. kanske 10-20m max..

Kan man köpa nån torrpump och sätta in den på "min" sida och få den till att suga upp vattnet från hydroforen (1000liter) som en stegringspump typ? eller måste det til mera andra saker då?

alla tips är välkommna , det bästa kanske vore att borra ny källa närmare huset och ha en egen brunn, men just nu är ekonomin ansträngd , och måste ha vatten !!

Hjälp?

Har du fått lutf i ledningen eller låter det som att du har en läcka på ledningen. hur ofta går hydroforpumpen? finns det någon kran som du kan stänga hos dig och hos grannen? om ja så stäng dom så skall hydroforen stanna och bli stängd. startar den igen innan du öppnat har du/ni en läcka.

6-700 plastslang?? Låter som att du får ett väldigt gammalt vatten när det väl kommer ut ur kranen

Hade vvs här idag och tittade , han sa att det var gamla vattenledningar som dom lagt ner och skarvat med järn/stål , och dom rostade med tiden och det blev massa beläggningar, därav att det är stopp i röret, han skulle ringa nått lokalt företag och se om dom kunde komma ut och rensa slangen, han mumla nått om att dom skärde/borrade upp slangen invändigt och tryckte igenom kulor.. fast jag frågade om dom kom igenom 600m slang med kopplingar och det visste han ju såklart inte, tur att det inte är min plånbok det svider i när dom ska testa en massa grejer, tror at det kommer bli billigare att gräva up lägga ny, men det är ju förra ägaren som bestämmer var han vil lägga sina pengar så.. ja :)

Och nej det är inte gammalt vatten för det tar inte så lång tid att tömma 75l varmvatten när det inte är tryck nog att hinna pumpa upp nytt i varmvattenberedaren. bara att slå igång tvättmaskin/diskmaskin och börja tappa upp badkaret. efter 10min så är det kallvatten utan tryck i slangarna..

Det var inte riktigt så jag menade.
Ta ett vattenprov (microbiologiskt) vid borran och ett vid din första tappkran. När du får resultaten så förstår du vad jag syftade på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.