5 906 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Badrum i källaren mot yttervägg
Nu börjar det dra ihop sej. Dags att dränera V7, sen ska det äntligen börjas på badrummet i källaren. Ca. 14m2 med 2 ytterväggar o 2 innerväggar. Tanken är att regla upp väggarna, som är snea o vinga slammade betongblock, med stålreglar och på dessa någon cementskiva. Sen kakel på detta. I golvet har jag en annan lösning som behandlats tidigare i en annan tråd, och där ligger oxo avloppet.
I utrymmet bakom skivorna är tanken att vattenrör m.m. skall gå.
Verkar det ok? Vad brukar man använda för rör?
Skall rören isoleras?
Vilken nätbutik har "allt" till detta?
/Joakim
I utrymmet bakom skivorna är tanken att vattenrör m.m. skall gå.
Verkar det ok? Vad brukar man använda för rör?
Skall rören isoleras?
Vilken nätbutik har "allt" till detta?
/Joakim
Jag skulle ha använt Rör i Rör PEX. De behöver inte isoleras. Funkar både till värme och tappvatten.
Sigro har Roth. Rinkaby rör har Uponor/Wirsbo. De är kvalitetsmässigt lika. Min erfarenhet är att Uponors grejor är dyrare ca 20 %, men Rinkaby har betydligt lättare att få fram grejorna. Så om tid är avgörande, köp från Rinkaby. En annan stor fördel med Rinkaby är att det går att skicka tillbaka det som inte gick åt inom 180 dagar, men det gäller nog inte öppnade förpackningar av PEX-rör
Gör en så kallad säker vatteninstalation så att PEX-rören går att byta ut. Detta kräver bl.a att rören fästs nogrann så att det går att dra i ett nytt PEX-rör om t.ex. någon skulle sätta borren i det gamla.
Jag hargjort liknade i min källare och fick då rådet att isolera väggen ovan mark men lämna den tom under marknivå.
Sigro har Roth. Rinkaby rör har Uponor/Wirsbo. De är kvalitetsmässigt lika. Min erfarenhet är att Uponors grejor är dyrare ca 20 %, men Rinkaby har betydligt lättare att få fram grejorna. Så om tid är avgörande, köp från Rinkaby. En annan stor fördel med Rinkaby är att det går att skicka tillbaka det som inte gick åt inom 180 dagar, men det gäller nog inte öppnade förpackningar av PEX-rör
Gör en så kallad säker vatteninstalation så att PEX-rören går att byta ut. Detta kräver bl.a att rören fästs nogrann så att det går att dra i ett nytt PEX-rör om t.ex. någon skulle sätta borren i det gamla.
Jag hargjort liknade i min källare och fick då rådet att isolera väggen ovan mark men lämna den tom under marknivå.
Ja nu är äntligen isoleringen med Isodrän igång med tillhörande dränering. Grävde första biten i tisdags.
Så nu börjar det dra ihop sej att lägga värmegolv (vatten) i det gamla uterummet som nu ska bli sovrum och i den delen av källaren/nedervåning(sutteränghus) som inte använts till mer än förråd ska det bli badrum med duch o tvättstuga.
Och då rör för golvvärmen till uterum/sovrum kommmer från pannrummet måste de passera det blivande badrumet, hur gör man där?
/Joakim
Så nu börjar det dra ihop sej att lägga värmegolv (vatten) i det gamla uterummet som nu ska bli sovrum och i den delen av källaren/nedervåning(sutteränghus) som inte använts till mer än förråd ska det bli badrum med duch o tvättstuga.
Och då rör för golvvärmen till uterum/sovrum kommmer från pannrummet måste de passera det blivande badrumet, hur gör man där?
/Joakim
När jag byggde om tvättstugan la jag in ett 110 mm avloppsror i isoleringen under betonggolvet med golvvärme. I detta rör har jag tryckt in 5 PEX rör som matar värme/golvärme och varmvatten till andra delar av huset. Jag är himla nöjd med denna lösning efter som det har gåtta att lägga till efter hand utan krång rördragning. Kan detta möjligen vara en lösning även för dig. Isf. Kolla för säkerhets skulla att GV-PEX:en klara 90 C. Uponor och Roth klarar detta. Problemet uppstår om du drar radiatorvatten i röret. Det kan då bli varmare än 60 C i röret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden