3 261 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Markbedd och besiktning
Till mitt nybyggda hus har jag möjighet att koppla in mig på grannens markbädd som han håller på att anlägga.
Hur vet jag att markbädden är byggd efter gällande normer samt att den har rätt dimensionering??
Jag antar anläggningen ska besiktigas? Vem gör detta i så fall?
Hur vet jag att markbädden är byggd efter gällande normer samt att den har rätt dimensionering??
Jag antar anläggningen ska besiktigas? Vem gör detta i så fall?
Ska du ha egen slamavskiljare eller ska ni dela på den också? Krävs i så fall också större modell. Som de andra skrivit, du måste ha tillstånd av kommunen och kommune skall besiktiga. skall du dela avlopp så måste lantmäteriet skriva ett servitut eller göra det hela till en gemensamhetsanläggning (troligast eftersom ni skall de kostnader och skötsel). Lantmätaren kostar ett antal tusenlappar.
Skall du dela med grannen är det oerhört viktigt att man har ordentliga papper. Blir det strul eller någon säljer eller ni blir osams om kostnader är det bra att ha dokumenterat hur man skall göra. Tycker du ska ta en funderare på om du inte ändå skall ha markbädden på din tomt. Pengar till Lantmäteriet, och extra kostnader för rödragning och grävning till grannen blir en del, skillnaden är nog inte så stor i slutänden mot att gräva själva. Du har då full koll på markbädden och du har koll på att det används så lite fosfater som möjligt vilket gör att bädden kommer atthålla längre.
Börja med att ringa kommunen!
Skall du dela med grannen är det oerhört viktigt att man har ordentliga papper. Blir det strul eller någon säljer eller ni blir osams om kostnader är det bra att ha dokumenterat hur man skall göra. Tycker du ska ta en funderare på om du inte ändå skall ha markbädden på din tomt. Pengar till Lantmäteriet, och extra kostnader för rödragning och grävning till grannen blir en del, skillnaden är nog inte så stor i slutänden mot att gräva själva. Du har då full koll på markbädden och du har koll på att det används så lite fosfater som möjligt vilket gör att bädden kommer atthålla längre.
Börja med att ringa kommunen!
Klicka här för att svara