Har ett problem som påminner om det som lillalillajag råkade utför... Hos oss så började problemen nästan direkt när huset var nybyggt (ca 1 år och 3 månader sen). Då luktade det avlopp utomhus stundtals. Vi hade byggt en stor och skön balkong på övervåningen, men den var oanvändbar eftersom det luktade avlopp på tomten och vid balkongen. Lukten kom då från avloppsventilationen (hade då ett Hole-in-one system). Tillslut (ca 3-4 mån sen) började det lukta även inomhus och lukten kom då från skarven mellan H-i-o och avloppsluftningsstammen. Vi ringde och klagade hos husleverantören och de gav oss rådet att införskaffa en vakumventil, vilket vi också gjorde.

Lukten försvann! Jippii, tänkte vi, äntligen.

Men tji fick vi.

Efter ett tag började det lukta i lilla toan på bv och vi tyckte att lukten kom från toastolen. Vi ringde och klagade hos husbolaget och de skickade en man hit till oss strax innan semester tider, dock ett par veckor efter att vi ringt till de. Men när han kom, så hade lukten försvunnit. Han sniffade runt, var ner till grunden med mig i hälarna, men han kunde inte hitta något fel. Till slut sa han att lukten kunde bero på gummitätningen, eller vad det nu heter igen. Det är den som ska sluta tätt om toastols röret, alltså den som man sticker ner i avloppsröret. Husbolaget skickade en ny, men eftersom det inte luktade, trodde vi att lukten hade försvunnit. Men sen började det lukta igen i samma toalett. Jag ringde och klagade igen, och efter många om och men, så gick husbolaget med på att skicka en man nästa dag till oss som skulle byta ut gummitätningen. Nästa dag kom han och bytte ut tätningen. Han sa att det var inget fel på toastolen, men denna tätning var större och slöt bättre runt toastolsröret. Lukten försvann efter ett par dagar, eller var det en vecka senare.

Skönt, tänkte vi,äntligen.

Men än en gång kunde vi inte andas ut...

Imorse, kl 6, var min fru på toaletten i stora toan på bv. När hon kom ut, väckte hon mig och frågade ifall jag varit och skitit på muggen eftersom det luktade i hela toaletten. Nä, det hade jag inte. Lukten som tidigare var ute, hade förflyttat sig först till lilla toalette och vidare nu till stora toaletten. Gissa om vi är trötta på det här. Har nu skrivit till husbolaget och frågat ifall de kan skicka en till sån där gummitätning och en man som kan byta ut den.

Har toastol av märket IFÖ, en sån där man inte ser röret utifrån, dvs röret är dolt.

En paretes. Badrummet på öv är inte färdig än, håller på och fixar den färdig så att en mattläggare kan komma och lägga våtrumsmatta på vägg och golv och måla taket. Samtliga avlopp där är igen proppade...

Är det några fler som har råkat ut för den här typen av problem?
 
Husbolaget gick med på att betala en VVS montör för att komma och byta tätningen mellan toastolen och avloppsröret. Lukten har försvunnit och inte kommit tillbaka. Vad skönt! Hoppas att problemet är ute ur världen nu! :) Så det verkar som om manchett bytet räckte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.