3 582 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Minireningsverk
Hej,
Skall bygga ny enfamiljsvilla på landet i en kommun där man förespråkar minireningsverk (ja även naturvårdsverket gör ju det). Läste ett forum är om Wehoputs vilket jag också kikat på, är det någon som känner till någon granskande test, typ R&R. Googlade lite och hittade en test från stockholm från slutet på 90-talet, men jag menar att det måste gått framåt även på avloppsfronten de senaste 10 åren??!! Någon som gjort prisjämförelser mellan ex. Wehoputs, Ifö, Uponor? Pratade med en markentreprenör, som för sin del förespåkade Wehoputs tackvare enkel installation med endast en cistern.
Tacksam för svar!
Skall bygga ny enfamiljsvilla på landet i en kommun där man förespråkar minireningsverk (ja även naturvårdsverket gör ju det). Läste ett forum är om Wehoputs vilket jag också kikat på, är det någon som känner till någon granskande test, typ R&R. Googlade lite och hittade en test från stockholm från slutet på 90-talet, men jag menar att det måste gått framåt även på avloppsfronten de senaste 10 åren??!! Någon som gjort prisjämförelser mellan ex. Wehoputs, Ifö, Uponor? Pratade med en markentreprenör, som för sin del förespåkade Wehoputs tackvare enkel installation med endast en cistern.
Tacksam för svar!
Kolla några diskussioner nedan om bla wehoputs.
Skaffa inget reningsverk som inte är CE certifierat och i detta CE test bör det dessutom ha uppvisat minst den reningseffektivitet som krävs där du bor . Dvs CE certifieringen i sig är nödvändigtvis inte tillräcklig men även ett absolut krav för framtiden !
Skaffa inget reningsverk som inte är CE certifierat och i detta CE test bör det dessutom ha uppvisat minst den reningseffektivitet som krävs där du bor . Dvs CE certifieringen i sig är nödvändigtvis inte tillräcklig men även ett absolut krav för framtiden !
De CE-märkta reningsverk jag vet säljs i Sverige är
BioChem från RAITA
www.raita.com
alternativt
Bio Cleaner från Evergreen Solutions
www.egreen.se
BioChem från RAITA
www.raita.com
alternativt
Bio Cleaner från Evergreen Solutions
www.egreen.se
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Hejsan väldans tjöt om CE-märkningen. CE-märkningen har inget med utsläpp o rening att göra ,det måste ju vara intressantare att se renhetskraven från verket utprovat av oberoende instans,inte en egenförsäkran som ce-märkningen är
mvh solbergarn
mvh solbergarn
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Självklart måste man titta på vad CE-märkningen innebär i reningsresultat
(finns med på CE dokumentet)
att ett reningsverk har klarat CE märkningen innebär att tillverkaren har lämnat bort sitt reningsverk till oberoende institut som provtagit under mycket lång tid
proven är 24 timmars uppsamlingsprov och verket över resp. underbelastas även och provtagning sker hela tiden. Inga dåliga värden får "försvinna" eller ej tas med vilket försäkrar att tillverkaren själv inte är där och påverkar...
Hörde rykten, men vet inte om det stämmer (kanske någon som vet?)
att 4 tillverkare i Finland gjorde ett försök att få produkterna CE-märkta
av dessa fyra är det 1 som marknadsförs sig som CE-märkt idag....
fick dom andra gå hem och göra sin läxa? eller vad hände?
att ett reningsverk har klarat CE märkningen innebär att tillverkaren har lämnat bort sitt reningsverk till oberoende institut som provtagit under mycket lång tid
proven är 24 timmars uppsamlingsprov och verket över resp. underbelastas även och provtagning sker hela tiden. Inga dåliga värden får "försvinna" eller ej tas med vilket försäkrar att tillverkaren själv inte är där och påverkar...
CE märkning är INTE ett prov som en oberoende gör utan det är en försäkran som tillverkaren själv gör att produkten uppfyller vissa krav med avseende på säkerhet bla.fredric1980 skrev:Självklart måste man titta på vad CE-märkningen innebär i reningsresultat
Jag uppfattar det som om ni blandar ihop CE märkning med nån annan test.
Redigerat:
Jakim, du blandar nu med andra produkter. För andra produkter är det precis som du säger, där har du rätt - MEN INTE för reningsverk.
Reningsverken testas verkligen av oberoende instans och under ständig övervakning. Det är nästan som laboratorieförhållanden och reningsverken är alla på ett låst och övervakat område. Inga ändringar och fixningar får göras under testes gång och hela testingen sker planmässigt ! Dvs provtagning sker helt enligt ett bestämt planlagt schema. Och vattnet som matas in är det även specifierat både till innehåll och mängd. dessutom varierar belastningen enligt vissa cykler (normal, över och underbelastning)
Över resultaten får man ett CE intyg där även de uppnådda reningsresultaten ingår ! Du kan få CE mräkning med sämre reningsresultat än vad som krävs på det stället där du bor - Därför är även dessa resultat viktiga att kolla, endast reningsverk som är CE godkända och vilkas reningsresultat minst uppfyller kraven på det ställe du bor får användas !!
Enkelt och rättvist !
Kolla olika tillverkares hemisdor, där ser du även resulatten i deras CE intyg ! De som inte har detta är tillverkare som inte ännu klarat testen !
Vill även tillägga att varken jag eller någon av mina släktingar arbetar med nåt företag som sysslar med reningsverk - jag är totalt opartisk. Men jag har ett stort personligt intresse har studerat och läst mycket om ämnet och förstår även hur reningsprocesserna fungerar.
Reningsverken testas verkligen av oberoende instans och under ständig övervakning. Det är nästan som laboratorieförhållanden och reningsverken är alla på ett låst och övervakat område. Inga ändringar och fixningar får göras under testes gång och hela testingen sker planmässigt ! Dvs provtagning sker helt enligt ett bestämt planlagt schema. Och vattnet som matas in är det även specifierat både till innehåll och mängd. dessutom varierar belastningen enligt vissa cykler (normal, över och underbelastning)
Över resultaten får man ett CE intyg där även de uppnådda reningsresultaten ingår ! Du kan få CE mräkning med sämre reningsresultat än vad som krävs på det stället där du bor - Därför är även dessa resultat viktiga att kolla, endast reningsverk som är CE godkända och vilkas reningsresultat minst uppfyller kraven på det ställe du bor får användas !!
Enkelt och rättvist !
Kolla olika tillverkares hemisdor, där ser du även resulatten i deras CE intyg ! De som inte har detta är tillverkare som inte ännu klarat testen !
Vill även tillägga att varken jag eller någon av mina släktingar arbetar med nåt företag som sysslar med reningsverk - jag är totalt opartisk. Men jag har ett stort personligt intresse har studerat och läst mycket om ämnet och förstår även hur reningsprocesserna fungerar.
Tack för den infon, det varkar som det råder en generell begreppsförvirring kring detta området. Har skummat igenom alla trådar här ang minirenigsverk och det verkar finnas i stort sett en skild åsikt hos varje medlem. Skall gräva lite på avloppsguidens sida och se om jag kan hitta något matnyttigt...
vi kör på ett UPONOR PE5 minireningsverk som är godkänt utan filterbäd efter.
det innebär att man kan släpa ut vattnet direkt i dike elle rliknande o ändå
uppfylla dom högsta kraven på rening (yummen upp)..
vi har kört sen i våras och är mycket nöjda.
grävde ner möget själv och med alla rördelar mm landa de hela på 83k.-
kolla våran projekt tråd o PMa gärna om du har några fårgor.
det innebär att man kan släpa ut vattnet direkt i dike elle rliknande o ändå
uppfylla dom högsta kraven på rening (yummen upp)..
vi har kört sen i våras och är mycket nöjda.
grävde ner möget själv och med alla rördelar mm landa de hela på 83k.-
kolla våran projekt tråd o PMa gärna om du har några fårgor.
då vi bor i "skyddstäkt" där vi får hårdaste kraven på utsläpp.
62k kosta reningsverket
10k på maskiner för grävning (2 st med utkörning hela helgen).
3k massor i rörstråck och runt reningsverket
6k rördelar, kaffe, kakor och allt annat som krävdes för dom
som hjälpte till under helgen
2k saker för o göra iordning trädgården igen.
så 83k är verkligen med otalt ALLT..
satte mig inte in i alla detaljer men det jag gillar
med uponors är att där inte finns några rörliga delar nere
i verket utan allt siter i skåpet ovan mark. så mindre delar som kan strula...
62k kosta reningsverket
10k på maskiner för grävning (2 st med utkörning hela helgen).
3k massor i rörstråck och runt reningsverket
6k rördelar, kaffe, kakor och allt annat som krävdes för dom
som hjälpte till under helgen
2k saker för o göra iordning trädgården igen.
så 83k är verkligen med otalt ALLT..
satte mig inte in i alla detaljer men det jag gillar
med uponors är att där inte finns några rörliga delar nere
i verket utan allt siter i skåpet ovan mark. så mindre delar som kan strula...
Medlem
· östergötland
· 10 inlägg
Alla kommuner verkar ha olika uppfattning om olika reningsverk. I min kommun är det bara IFÖ Biotrap som är godkänt utan någon efterrening. Till Uponors reningsverk så skulle jag behöva en liten markbädd efter.(ca 5-10 m2) Och då försvinner ju en av fördelarna med reningsverket anser jag.
Så kolla med din kommun först och främst om vad som gäller.
Så kolla med din kommun först och främst om vad som gäller.
Verkar vara en massa olika regler beroende på vilken kommun man bor i, tänk vad mycket administrativt arbete när var och en skall köra sitt eget race.(ibland hade det varit lättare om saker och ting toppstyrdes) Verkar inte bättre än att man får printa ut naturvårdsverkets föreskrifter och ha som kvällslektyr resten av veckan. 
Klicka här för att svara