1 371 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Linkitta var?
Jag ska snart börja montera blandarna. Jag har väggdosor i väggen med R15 anslutning och där ska jag montera diverse förlängningar, vinklar och ballofixer med kromade gängade rördelar.
-Ska man linda lin och kitta dessa rördelar?
-Hur vet man när det inte behövs lin o kitt, är det endast när det finns en packning som man kan skippa det?

-Ska man linda lin och kitta dessa rördelar?
-Hur vet man när det inte behövs lin o kitt, är det endast när det finns en packning som man kan skippa det?
Nä, vill minnas att om det är en konisk del i ena änden av kopplingen som dras mot den andra så linar man inte heller.
Men jag svär inte på att det är rätt.
Men jag svär inte på att det är rätt.
Till klämringskopplingar ska man inte använda lin eller gängtejp!!!!
då blir det inte tätt
Glöm inte stödhyllsor i rören , innan du monterar
skärring & mutter ock skruvar åt.
Är du osäker så ta hjälp av någon som kan!!
vatten skada pga felaktig montering täcks nog inte av försäkring.
mvh Mats.
då blir det inte tätt
Glöm inte stödhyllsor i rören , innan du monterar
skärring & mutter ock skruvar åt.
Är du osäker så ta hjälp av någon som kan!!
vatten skada pga felaktig montering täcks nog inte av försäkring.
mvh Mats.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag vet att klämringskopplingar inte ska tätas och sen så frågar jag här för att få lära mig lite basala sakerBAS skrev:
Jag kommer att göra det själv eftersom jag inte har råd med nån rörkrökare, och då vill jag helst få det tätt.
Frågan var alltså, ska gängorna på vanliga kromade rördelar (ej klämrings kopplingar) till vinklar och bollventiler tätas med lin och kitt?
Väggdosan har en kona skulle jag tro så ingen tätning i den...?
Regel nr:1. Delar som bara har en gänga skall tätas med lin eller i nödfall gängtape. Rispa gängorna i fall de äro hala så att linet och ev. tape fasnar.
Regel nr:2. Delar med koniska ytor ex.vis. blandarfästen, klämmringskopplingar och delar med redan ditsatta packningar skall ej linas. Däremot kan du med fördel stryka på lite grafitpasta på ovan nämnda delars tätningsytor.
Det här med "hobbyrörmokeri" är inte speciellt komplicerat. Kopplar (he he he) du bara delarnas funktion få fixar du resten också.
Gänga på: Staffan
Regel nr:2. Delar med koniska ytor ex.vis. blandarfästen, klämmringskopplingar och delar med redan ditsatta packningar skall ej linas. Däremot kan du med fördel stryka på lite grafitpasta på ovan nämnda delars tätningsytor.
Det här med "hobbyrörmokeri" är inte speciellt komplicerat. Kopplar (he he he) du bara delarnas funktion få fixar du resten också.
Redigerat:
Staffan2000 skrev:Regel nr:1. Delar som bara har en gänga skall tätas med lin eller i nödfall gängtape. Rispa gängorna i fall de äro hala så att linet och ev. tape fasnar.
Tack! Nu har jag dom viktiga basala kunskaperna
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden