Jag håller på att renovera ett hus och nu är det dags för vatten.

Rörisen tyckte att man skulle köra med pristrol rör gjutna i plattan under isoleringen och utanpåliggande installation i badrum.

Vad är "bäst" rir eller något annat?

/N

Beror ju på hur du vill ha det i badrummet... Jag är mycket nöjd med mina dolda rör i badrummet.. Jag har dragit prisol ner i källaren utan skarvar så klart...

Jag tycker det är snyggare med dolda rör. men rörisen sa att det var dyrare och sämre.

Jo ska du köra rör i rör och kopplingsboxar osv. så drar det nog iväg en hel del..

Fast jag har hittat boxar för 127 spänn och rör i rör ledninger äv väl inte så mycket dyrare?

Ja du får väl fråga rörisen varför det blir dyrare, mer jobb? Tror inte det är så hemskt stor skillnad i arbetstid...

När jag kollade för något år sedan var PEX RIR billigare än koppar (p.g.a. att råvarupriset på koppar stigit på senare år).

Jag har inga exakta priser i huvet, men RiR tror jag ligger runt 17-25 kr/m
Kopparrör å kopplingar kostar en del också,
Jag hade kört RiR vilken dag som helst,syns inte,samlar inte damm och är ivägen för inredningen.
Kopparrör eroderar och har sig,
Jag är van RiR å trivs med dem, och tycker inte det är hälften så mycket jobb som cu-rör.

Somliga förespråkar kopparrör,men kanske har rätt på andra områden :D

Redigerat:
Rör i rör är det moderna sättet att koppla vatten, kan bli dyrare om rörmokaren inte är van. Inköpspriserna brukar vara ungefär samma mot koppar och kopplingar men varierar självklart beroende på fabrikat och inköpsställe.

Rör i rör är det självklara valet om man litar på sin installatör och han vet vad han gör och om man vill ha ett modernt tappvattensystem. Den mer konservative väljer kommaprör som självklart har sina fördelar även om dom är få och överskuggas av fördelarna med Pex.

Då kommer nästa fråga. Var i plattan skall man lägga RiR?

Ovanpå makadamen, under isoleringen eller på något annat ställe?

/N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.