1 361 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
böj 110 rör
Hade eventuellt tänkt göra badrum av ett mindre sovrum istället för krångla med tvättstugan i källaren. Det som hade behövts i så fall är håltagning genom golvet som sedan kommer ner i källaren. Det jag undrar är:
När jag har fått ner 110 röret genom golvet så det kommer fram i källartaket. Då behöver jag göra nästan en 90 böj...för röret ska gå över ett dörhåll mellan taket och där dörrhålet börjar och sedan ett rätt så tvärt fall igen, efter dörröppningen, ca en halvmeter där den i så fall möter huvudstammen som kommer ner längs väggen från andra toan.
Låter detta konstigt, eller helt okej.
?
När jag har fått ner 110 röret genom golvet så det kommer fram i källartaket. Då behöver jag göra nästan en 90 böj...för röret ska gå över ett dörhåll mellan taket och där dörrhålet börjar och sedan ett rätt så tvärt fall igen, efter dörröppningen, ca en halvmeter där den i så fall möter huvudstammen som kommer ner längs väggen från andra toan.
Låter detta konstigt, eller helt okej.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kanske en långböj och karva ur i källartaket lite.
Protte
Protte
Här råder det delade meningar.
Är avloppet riktigt utfört så vill det mycket till innan det blir ett stopp, speciellt då det är kopplat till ett WC.
Av praktiska skäl är det ibland nödvändigt att frångå skolexempelns optimala rördragningar, helt enkelt för att verkligheten inte alltid fogar sig efter teoretiska ideal!
Vänliga hälsningar: Staffan
Är avloppet riktigt utfört så vill det mycket till innan det blir ett stopp, speciellt då det är kopplat till ett WC.
Av praktiska skäl är det ibland nödvändigt att frångå skolexempelns optimala rördragningar, helt enkelt för att verkligheten inte alltid fogar sig efter teoretiska ideal!
Vänliga hälsningar: Staffan
Det ska, som tidigare sagts, inte utgöra några problem rätt utfört. Ett annat alternativ kan vara att använda två st 45 graders böjar.
Klicka här för att svara