Hade eventuellt tänkt göra badrum av ett mindre sovrum istället för krångla med tvättstugan i källaren. Det som hade behövts i så fall är håltagning genom golvet som sedan kommer ner i källaren. Det jag undrar är:
När jag har fått ner 110 röret genom golvet så det kommer fram i källartaket. Då behöver jag göra nästan en 90 böj...för röret ska gå över ett dörhåll mellan taket och där dörrhålet börjar och sedan ett rätt så tvärt fall igen, efter dörröppningen, ca en halvmeter där den i så fall möter huvudstammen som kommer ner längs väggen från andra toan.
Låter detta konstigt, eller helt okej. :)?

Kanske inte optimalt men helt ok enligt mig. Har själv liknande lösning och det funkar bra.

Kanske en långböj och karva ur i källartaket lite.

Protte

Staffans2000
Ståente 90gr. vinklar fungerar finfint.

"Ståente 90gr. vinklar fungerar finfint."
Inte från toastol, och om du vill kunna rensa den med en renstråd e.d.

Staffans2000
Här råder det delade meningar.
Är avloppet riktigt utfört så vill det mycket till innan det blir ett stopp, speciellt då det är kopplat till ett WC.
Av praktiska skäl är det ibland nödvändigt att frångå skolexempelns optimala rördragningar, helt enkelt för att verkligheten inte alltid fogar sig efter teoretiska ideal!

Vänliga hälsningar: Staffan

Det ska, som tidigare sagts, inte utgöra några problem rätt utfört. Ett annat alternativ kan vara att använda två st 45 graders böjar.

Tack för era svar.:)
Då ska jag i alla fall kunna få rören ner i källaren och koppla på stammen. Och på ett någorlunda vettigt draget sätt. Den biten ska jag lämna åt en rörmokare. Känns bäst.
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.