8 259 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
filtrera bort järn
Jag har en gammal brunn som vi använder för att vattna trädgården och fylla badbaljan med. Vilket funkar kanon då där är bra flöde i brunnen. Men tyvärr så ger den väldigt brunt vatten. Jag antar att det är främst för att det är järn haltigt och mycket partiklar i det. Jag skulle vilja kunna filtrera vattnet innan jag fyller badbaljan med det. Bara för att det ser trevligare ut
. Frågan är då hur filtrerar man bort järnpartiklar enklast och billigast? Jag har ett poolfilter i papp för en gammal 20 kbm pool. Men det sätter igen på 10 min och det tar 1,5h att fylla tunnan. Vilket blir lite ohållbart. Hur är det med sandfilter tar de järnet? Hur ofta behöver man rengöra det? Kom gärna med förslag på lösning. Men som sagt det får ju inte kosta för mycket för då kan jag ju lika gärna fylla med kommunalt vatten
Edit: felstavning
Edit: felstavning
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vi försökte fram till 1967 sedan fick vi kommunalt vatten. Det är mycket svårt att få bort järnet. Vi hade ett sandfilter dia 40 cm 180 cm högt som backspolades var 14.e dag. Aldrig mera eget vatten.
Protte
Protte
Om det är järn så behöver du ett sandfilter. Men om du har kommunalt vatten i övrigt skulle jag tippa på att det är mer ekonomiskt att fylla poolen med det än investeringskostnaden för filter.
Frågan är sedan om det är järn, humus eller något annat? Vad är det för sorts brunn? Om ett pappfilter sätter igen på 10min måste det vara mycket partiklar som troligen inte bara är järn.
Järn och manganfilter backspolas (oftast automatiskt) med jämna mellanrum. Sanden bör bytas 1 gång/år.
Men om jag vore du skulle jag nog först testat med björnfilter och sätta ett grovfilter sedan ett mellanfilter och slutligen ett finfilter. Du kan även sätta flera av varje parallelt så får du längre mellan rengöringarna.
Ett annat tips är ju att ta ett vattenprov och få verifierat vad det är i vattnet innan du köper tex ett sandfilter.
Frågan är sedan om det är järn, humus eller något annat? Vad är det för sorts brunn? Om ett pappfilter sätter igen på 10min måste det vara mycket partiklar som troligen inte bara är järn.
Järn och manganfilter backspolas (oftast automatiskt) med jämna mellanrum. Sanden bör bytas 1 gång/år.
Men om jag vore du skulle jag nog först testat med björnfilter och sätta ett grovfilter sedan ett mellanfilter och slutligen ett finfilter. Du kan även sätta flera av varje parallelt så får du längre mellan rengöringarna.
Ett annat tips är ju att ta ett vattenprov och få verifierat vad det är i vattnet innan du köper tex ett sandfilter.
jag tänkte att jag kanske kunde snickra mitt eget sandfilter som terapi
kanske
det finns nog humus oxo. brunnen är en helt vanlig brun typ ca: 4m djup, 50m från havet... och det är känt att området har halvdåligt vatten. men det har alldrig gått in saltvatten i den fast att vi har tappat mer än 3+4 kbm i ett svep under sommaren...
det finns nog humus oxo. brunnen är en helt vanlig brun typ ca: 4m djup, 50m från havet... och det är känt att området har halvdåligt vatten. men det har alldrig gått in saltvatten i den fast att vi har tappat mer än 3+4 kbm i ett svep under sommaren...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Stor låda med sand, vatten in upptill, ut nedtill typ sandlåda.
Protte
Protte
Precis som prototypen säger, inget krångligare än så
Det beror ju lite på om du vill ha den trycksatt eller om du kan tänka dig en öppen lösning med pump efter. Eftersom du är instresserad av damm så skulle du ju kunna göra en miniinfiltration. Då skulle du få en lite fontän över en sandbädd. http://images.google.se/imgres?imgu...p=20&um=1&hl=sv&rlz=1T4ADBR_enSE301SE301&sa=N
Om du gör i tex ett rostfritt rör så sätter du utloppet längst ner, sedan kan du ställa en perforeradplåt eller ett galler på ben på botten som kommer ovanför utloppet. Sedan fyller du med filtergrus nedtill och filtersand ovanpå. Någon geotextil behöver di inte blanda in.
Fördel med ett öppet system är att du enklare kan få till luftningen som är viktig för att få Fe att fälla. Ju grövre filter desto lägre filterhastighet får du och reningen blir bättre
Det beror ju lite på om du vill ha den trycksatt eller om du kan tänka dig en öppen lösning med pump efter. Eftersom du är instresserad av damm så skulle du ju kunna göra en miniinfiltration. Då skulle du få en lite fontän över en sandbädd. http://images.google.se/imgres?imgu...p=20&um=1&hl=sv&rlz=1T4ADBR_enSE301SE301&sa=N
Om du gör i tex ett rostfritt rör så sätter du utloppet längst ner, sedan kan du ställa en perforeradplåt eller ett galler på ben på botten som kommer ovanför utloppet. Sedan fyller du med filtergrus nedtill och filtersand ovanpå. Någon geotextil behöver di inte blanda in.
Fördel med ett öppet system är att du enklare kan få till luftningen som är viktig för att få Fe att fälla. Ju grövre filter desto lägre filterhastighet får du och reningen blir bättre
Klicka här för att svara