6 325 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Vattenläcka i väggen
Hoppas att jag kan få några bra tips här. Jag har fått en vattenläcka på ett färskvattenrör i en av väggarna. Känner inte riktigt för att bila upp hela väggen och taket för att hitta läckan. Därför undrar jag om det finns ett lätt sätt att få reda på var exakt läckan finns? Eller är det bara till att bila sönder allt?
Tilläggas bör att det blir inte en lösning som kommer sitta för evigt. När jag får råd ska alla rör i huset bytas ut.
Tacksam för alla tips jag kan få.
Tilläggas bör att det blir inte en lösning som kommer sitta för evigt. När jag får råd ska alla rör i huset bytas ut.
Tacksam för alla tips jag kan få.
Läckan bör ju vara lite ovanför där det är blött. Beror ju hur långt in i väggen det är men mer än så går nog inte att gissa.
mjaa... möjligen kan man med en fuktmätare få en uppfattning om området där det borde läcka.
Men vatten kan ta konstiga vägar...
Är det ett alternativ att proppa röret och dra ett nytt utanpåliggande? Beror så klart på hur mycket följdskador som läckan har ställt till med. Du kanske ändå måste riva?
Men vatten kan ta konstiga vägar...
Är det ett alternativ att proppa röret och dra ett nytt utanpåliggande? Beror så klart på hur mycket följdskador som läckan har ställt till med. Du kanske ändå måste riva?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· stockholm
· 17 inlägg
Ring försäkringsbolaget och be dom komma.dom mäter och skickar hantverkare som dom sammarbetar med som fixar det åt dig.
helt klart det bästa alternativet tycker jag..
vattenskador är inte att leka med,man kan bli riktigt sjuk av mögel och annat.
helt klart det bästa alternativet tycker jag..
vattenskador är inte att leka med,man kan bli riktigt sjuk av mögel och annat.
Tanken är att vi inom det här året ska få råd att dra om alla rör i hela fastigheten. Den är rätt stor, runt 540 kvm boyta plus lite extra utrymmen.
Försäkringsbolaget har varit och kollat men ersätter inte skadan på grund av att det har varit en frysskada tidigare. Tyvärr så lär vi inte kunna få betalt av förra ägaren för dolda fel på grund av att huset såldes genom Kronofogden.
Som tur är ligger huset i en liten by med hjälpsamma grannar. Så nu har vi hittat två av förmodade tre läckor. Den tredje är vi på spåren just med hjälp av fuktmätare.
Försäkringsbolaget har varit och kollat men ersätter inte skadan på grund av att det har varit en frysskada tidigare. Tyvärr så lär vi inte kunna få betalt av förra ägaren för dolda fel på grund av att huset såldes genom Kronofogden.
Som tur är ligger huset i en liten by med hjälpsamma grannar. Så nu har vi hittat två av förmodade tre läckor. Den tredje är vi på spåren just med hjälp av fuktmätare.
Medlem
· stockholm
· 17 inlägg
tråkigt med bolaget..men ni verkar ju ha läget under kontroll lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden