Beror på röret, glödgat eller halvglödgat = stödhylsa. Oglödgat = behöver ej stödhylsa. Har att göra med hårdheten i materialet på kopparröret (PEX skall alltid ha stödhylsa). Om du har dold rördragning som det verkar BORDE du ha hårda rör och behöver således inte stödhylsa.

Ingen aning om vad för slags kopparrör det är men det är lött i andra änden... Hursomhelst sitter det stödhylsor där nu. Är det något problem om det egentligen inte skulle behövas?

Då jag hade delad entreprenad sket det sig lite med inspektionsluckan så att den kom för nära väggbrickan. Så den är lite kapad. Då försvann ju skruvmöjligheten på ena sidan. Skippade då även andra skruven och limmade fast brickan med lite PL600 istället.

För visst är brickan bara en estetisk sak, eller kommer det säga "tjoff" och rubbet lossnar från rören nån dag man inte är hemma? =/

Se bild...

• vaggbricka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter aldrig i vägen med stödhylsor. Dom är där så att röret inte skall ge vika när man drar en klämringskoppling, så better safe than sorry.

Ang fastskruvad bricka är det rätt mycket så att den skall sitta där för utseendet som du säger, men även för att "grejerna" ska vara fixerade, inte minst när du skruvar på dina avstängningar´men någon egentlig funktion för själva kopplandet har nte själva brickan nej.

Så jag behöver inte sätta upp en webkamera i badrummet för att våga gå till jobbet med andra ord? ;)

Inte för väggbrickans skull i alla fall, jag vet inte om du har annat som behöver övervakas :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.