Hej Alla glada.

Bygger mitt egna badrum för första gången, vill så gärna lära mig men det är en del regler att ha koll på.

Några allmäna frågor om rör som skulle vara bra att ha koll på:


1: Dimensionerna på dom olika rören alltså vad är standard för avlopp, duschbrunn och handfat.

2: Får man förlänga rör under golvet, kopplingar eller att gassvetsa (löda)?

3: Fall på rör?

4: Inga 90 graders böjar, men får man i övrigt komponera som man vill?



Jätte tack i förhand!


Daniel
 
1: 110mm för WC-avlopp inga 90graders efter wc (2x45 går bra). 75mm för golvbrunn och 50mm för tvättställsavlopp.

2: Inga skarvar i dolt montage! Se säker vatten för mer info http://www.sakervatten.se/

3: Ja, om jag kommer ihåg rätt 10cm på en m för ett 110 avloppsrör, dubbelkolla!

4: typ...
 
Cheever skrev:
1:
3: Ja, om jag kommer ihåg rätt 10cm på en m för ett 110 avloppsrör, dubbelkolla!
Om du menar minsta fall brukar man ange 1%, dvs 1cm per meter
 
anaitis skrev:
Om du menar minsta fall brukar man ange 1%, dvs 1cm per meter
1% självklart, sorry.
 
Mikael_L
3. 1% - 2%. Dvs 1-2 cm / meter

När du skarvar avloppsdelarna, se till att inte böja själva skarven, byt vinkel på böjen istället för att försöka tvinga fram vinkel i själva skarven om du förstår vad jag menar.
Såga av rören rakt, grada bort sågskägget, använd glidmedel, försäkra dig om att röret bottnar helt i muffen (ett pennstreck på röret som ska in i muffen kan underlätta att se vilket djup man nått), Slutligen dra isär rörkopplingen ca en 1/2 cm, så det finns lite rörelsemån.

Min fråga är.
Kan man inte dra 75mm överallt, och reducera dimensionen till 50, 40 eller 32 mm när man väl ansluter till rör över golv (utanför vägg). Eller tänker jag tokigt?
 
Mikael_L
Glöm inte avluftningen !!!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.