Hej!

Detta är en väldigt nybörjarfråga, så jag ursäktar direkt från början :-)

Det bubblar i duschens golvbrunn när man spolar i toaletten som sitter på samma stam. Jag lyfte därför ut insatsen i golvbrunnen, och ser att det är en undre "kopp", sedan en gummiring/packning och en övre del i plast som man trycker ner. Jag tippar på att problemet är att jag inte kan få dessa 3 delar att bilda en tight fit när jag trycker ner den översta. Kan gummiringen ha svällt, eller är det ett särskilt trick för att få det tight?? När jag trycker ner den översta glappar den liksom lite på ett hörn, och försöker jag trycka ner den ploppar den loss på andra sidan...

Låter mer som om du har dålig luftning i systemet. När du spolar på toan drar vattnet med sig en massa luft också och det vill man få ut neråt stammen. För att det skall funka måste undertrycket som skapas kunna utjämnas och det sker upptill i stammen. Vanligtvis på eller vinden eller hellre ovanför vinden på yttertaket i det fria. Om luftningen inte fungerar kommer i och för sig spolvattnet ner, men eftersom det blir övertryck på luft nerströms bubblar detta tillbaka och tar sig ut där det är minst motstånd. Man kan också få extremt undertryck p.g.a. höga spolvattenflöden som skapas sugeffekt där det är minst motstånd. Så hade jag det i min BRF där spolningen inte sällan tömde hela vattenlåset som en dammsugare några sekunder efter.

Kolla luftaren, som sagt.

Ok. Skall kolla detta. Knepigt dock... Vi har dock aldrig haft problem med just detta badrum tidigare, det ligger på övervåningen och det har alltid vart fullt flås i avloppet därifrån, därför min tanke om att gummiringen/tätningen som sitter i vattenlåset (om det nu heter det i en duschbrunn) inte är helt ok (kan ha svällt?). Jag kan alltså inte få ner vattenlåset helt i dess kopp när jag försöker trycka ner det, utan det vill alltid skeva upp på någon sida, typ 4-5 mm minst...

martinlarsson72 skrev:
Ok. Skall kolla detta. Knepigt dock... Vi har dock aldrig haft problem med just detta badrum tidigare, det ligger på övervåningen och det har alltid vart fullt flås i avloppet därifrån, därför min tanke om att gummiringen/tätningen som sitter i vattenlåset (om det nu heter det i en duschbrunn) inte är helt ok (kan ha svällt?). Jag kan alltså inte få ner vattenlåset helt i dess kopp när jag försöker trycka ner det, utan det vill alltid skeva upp på någon sida, typ 4-5 mm minst...
det krävs lite milt våld att få tillbaka den :D
försök att smörja med lite flytande tvål så går det lättare,
vad gäller problemet så håller jag med ovanstående skrivare , låter som du fått nått i luftningen,
fåglar gillar värmen som kommer från dem när det är kallt ute

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.