3 850 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Koppla samman brunnar
Hej
Är det någon som har erfarenhet att koppla ihop två borrade brunnar?
I dagsläget har vi en borrad brunn som efter saltinträngning, igenpluggning och upprepade tryckningar ger ca 180 liter/timme. Problemet är att vi är fyra (snart fem) fastigheter som delar på brunnen. Vi har sedan ett par månader en provisorisk lösning där vattnet pumpas från brunnen till en tank (pumpen går på timer), och därifrån vidare med en annan pump till hydrofor och sedan ut till fastigheterna. Med lite eftertänksamhet räcker vattnet, men vi behöver givetvis en hållbar lösning.
De lösningar vi har diskuterat och som känns mest attraktiva är:
1. gräva en ny brunn och inte använda den borrade
2. anordna en vattenreservoar och fylla från brunnen, liknande den lösning vi har idag
En borrad brunn känns mer tillförlitlig, men problemet med alt. 2 är att vattnet inte räcker till alla fem hushåll. Ytterligare en brunn krävs därför, men är osäker på om det tekniskt går att lösa. Har fått förslag från olika håll på en sådan lösning, men ingen verkar kunna svara på om det verkligen har gjorts eller om det bara låter som en bra idé...
Hur stor tank kan/behöver man ha för fem hushåll?
Hur styr man pumpar/överfyllnadsskydd etc?
/trött
Är det någon som har erfarenhet att koppla ihop två borrade brunnar?
I dagsläget har vi en borrad brunn som efter saltinträngning, igenpluggning och upprepade tryckningar ger ca 180 liter/timme. Problemet är att vi är fyra (snart fem) fastigheter som delar på brunnen. Vi har sedan ett par månader en provisorisk lösning där vattnet pumpas från brunnen till en tank (pumpen går på timer), och därifrån vidare med en annan pump till hydrofor och sedan ut till fastigheterna. Med lite eftertänksamhet räcker vattnet, men vi behöver givetvis en hållbar lösning.
De lösningar vi har diskuterat och som känns mest attraktiva är:
1. gräva en ny brunn och inte använda den borrade
2. anordna en vattenreservoar och fylla från brunnen, liknande den lösning vi har idag
En borrad brunn känns mer tillförlitlig, men problemet med alt. 2 är att vattnet inte räcker till alla fem hushåll. Ytterligare en brunn krävs därför, men är osäker på om det tekniskt går att lösa. Har fått förslag från olika håll på en sådan lösning, men ingen verkar kunna svara på om det verkligen har gjorts eller om det bara låter som en bra idé...
Hur stor tank kan/behöver man ha för fem hushåll?
Hur styr man pumpar/överfyllnadsskydd etc?
/trött
Att använda två brunnar är inga konstigheter och görs i princip på alla kommunala och större anläggningar som använder grundvatten.
Jag skulle kunna rita ihop ett lite principschem åt dig och ladda upp här. Idag orkar jag dock inte med det, men jag ska försöka göra ett imorgon.
Jag skulle kunna rita ihop ett lite principschem åt dig och ladda upp här. Idag orkar jag dock inte med det, men jag ska försöka göra ett imorgon.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hej ska du borra en ny brunn be borraren grada hålet så mycket det går för då får man normalt större chance till kraftigare flöde om inte får man större magasin i hålet vilket ni behöver.
Hos mig får man tex allt från torrt hål till 50 liter i minuten vid o gradat hål.
Gradar man får man 10-100 liter i minuten för vi har stående skiffer här.
Kan vara liknande förhållande hos dig.
Hör med några olika borrare vad dom tror för det finns en o vilja till att grada då det är jobbigare att borra så.
Göran
Hos mig får man tex allt från torrt hål till 50 liter i minuten vid o gradat hål.
Gradar man får man 10-100 liter i minuten för vi har stående skiffer här.
Kan vara liknande förhållande hos dig.
Hör med några olika borrare vad dom tror för det finns en o vilja till att grada då det är jobbigare att borra så.
Göran
Ser inga problem at koppla samman det hela, en dränkpump i varje hål till gemensam hydrofor med varsin backventil och starta bägge pumparna med gemensam tryckvakt?
Vi kör med två brunnar. Den borrade brunnen som är vår huvudbrunn börjar pumpas när trycket fallit till 3 bar. Finns det vatten pumpas det upp ca 400 l vatten till ett par parallelkopplade hydropresser.
Skulle vattnet ta slut i den borrade brunnen sjunker trycket ytterligare, och vid 2.8 bar startar pumpen till brunn #2 (grävd) och tankarna tylls till 4 bar.
Tyvärr sinar den grävda brunnen varje sommar, och den borrade har bristfällig kapacitet, så vi funderar nu på att ansluta en existerande tredje brunn på liknande sätt.
Skulle vattnet ta slut i den borrade brunnen sjunker trycket ytterligare, och vid 2.8 bar startar pumpen till brunn #2 (grävd) och tankarna tylls till 4 bar.
Tyvärr sinar den grävda brunnen varje sommar, och den borrade har bristfällig kapacitet, så vi funderar nu på att ansluta en existerande tredje brunn på liknande sätt.
Redigerat:
Problemet är att ytterligare en brunn med ca 180 l/h troligtvis inte skulle räcka till alla fem utan en reservoar i form av en tank. Det är framför allt tanklösningen som jag är nyfiken på om någon har erfarenhet av.
Vi blev blåsta av den tidigare markägaren och efter att ha fått dåligt vatten är vi inte så sugna på att låta det upprepas.
Fick till råge på allt provsvar härom dagen som visade att fluoridhalten i vårt vatten gör att vi inte bör ge det till barn under 1,5 år... Reningsmöjligheter finns, men har inte planerats i budgeten! Så det kanske blir en grävd brunn i alla fall.
Vi blev blåsta av den tidigare markägaren och efter att ha fått dåligt vatten är vi inte så sugna på att låta det upprepas.
Fick till råge på allt provsvar härom dagen som visade att fluoridhalten i vårt vatten gör att vi inte bör ge det till barn under 1,5 år... Reningsmöjligheter finns, men har inte planerats i budgeten! Så det kanske blir en grävd brunn i alla fall.
Om du skulle använda en 1m³ hydrofor skulle det kanske räcka som reservoar. Eller tror du större behövs?
Finns det plats för en sådan? Det smidiga med en hydrofor/hydropress är ju att ni slipper tryckstegra det efteråt. Om du har en öppen reservoar så måste ni ju ha en ytterligare pump.
Finns det plats för en sådan? Det smidiga med en hydrofor/hydropress är ju att ni slipper tryckstegra det efteråt. Om du har en öppen reservoar så måste ni ju ha en ytterligare pump.
Pumparna bör ge ca 0,9l/sek momentant och om alla hushållen tappar för fullt så skulle 300l vatten i en hydrofor räcka ca 4min. Dock är det inte troligt att alla använder helt öppen kran samtidigt. Om man räknar på att varje hushåll har kranen öppet till ca hälften (ca5l/min) så klarar ni er ca 13min innan pumparna startar.
En hydropress som är förtryckt har en nyttovolym på ca 30% så ovan beräkningar stämmer mot en 1m³ hydropress.
Jag tycker det verkar ska räcka med en sådan men det är lite svårt när jag inte vet tillrinningen i brunnarna
En hydropress som är förtryckt har en nyttovolym på ca 30% så ovan beräkningar stämmer mot en 1m³ hydropress.
Jag tycker det verkar ska räcka med en sådan men det är lite svårt när jag inte vet tillrinningen i brunnarna
Klicka här för att svara