Hej
Ska renovera mitt badrum och ska höja rören för blandare en aning.
Nu är det i höjd för ett badkar, men efetr renoveringen blir det dusch.
Så rören måste upp en bit, annars får man stå på knä och dusch, känns lite dumt.
Så, hur stor operation kan jag förvänta mig? Skarva i väggar är inte tillåtet, det vet jag.
Det innebär att nya rör måste dras ända från pannan? Jag kan inte konstruktionen på mitt hus (byggt 71) för fem öre och så vitt jag vet så finns det inga synliga skarvar/kopplingar någonstans.
När väl VVS gubben gör entre, vad blir resultatet av detta? Finns det något hemligt trick
som utförs så att man inte behöver dra om x-meter rör?
tacksam för svar då jag behöver veta vad min budget kan hamna på
/pelle
Ska renovera mitt badrum och ska höja rören för blandare en aning.
Nu är det i höjd för ett badkar, men efetr renoveringen blir det dusch.
Så rören måste upp en bit, annars får man stå på knä och dusch, känns lite dumt.
Så, hur stor operation kan jag förvänta mig? Skarva i väggar är inte tillåtet, det vet jag.
Det innebär att nya rör måste dras ända från pannan? Jag kan inte konstruktionen på mitt hus (byggt 71) för fem öre och så vitt jag vet så finns det inga synliga skarvar/kopplingar någonstans.
När väl VVS gubben gör entre, vad blir resultatet av detta? Finns det något hemligt trick
som utförs så att man inte behöver dra om x-meter rör?
tacksam för svar då jag behöver veta vad min budget kan hamna på
/pelle
Redigerat:
du kan gå in på den här sidan http://webbase.ostnor.net/Moraweb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1
och leta reda på produkten med RSK nr: 818 73 00
då får du en övergång som går att ansluta rör till, men det ser oftast lite
epa ut.
och leta reda på produkten med RSK nr: 818 73 00
då får du en övergång som går att ansluta rör till, men det ser oftast lite
epa ut.
ok, nu inser jag hur kass jag är när det kommer till kopplingar och vatten.
Men du menar att jag kan sätta den i väggen då? trodde inte man kunde/fick det.
Det här kommer sluta med att en VVS-kille får göra det, förstår mig inte riktigt på kopplingen du visade...... ( med risk för att verka lite trött i knoppen)
Men du menar att jag kan sätta den i väggen då? trodde inte man kunde/fick det.
Det här kommer sluta med att en VVS-kille får göra det, förstår mig inte riktigt på kopplingen du visade...... ( med risk för att verka lite trött i knoppen)
du får inte öppna upp väggen och sätta kopplingar osv , men i detta fallet rör det sig om befintliga rör du gör ju inget ingrepp på dem!
jag skulle personligen dra om rören ( är mokare ) men jag kan ju göra det själv,
det är ju inget hinder att du själv drar nya rör och bara ber din montör att koppla ihop det, be honom att sätta ett par minikulor ( ballofix om man så vill ) i källaren och dra rören själv,
pex rir är lätt att jobba med även för en lekman!
följ bara beskrivningarna
jag skulle personligen dra om rören ( är mokare ) men jag kan ju göra det själv,
det är ju inget hinder att du själv drar nya rör och bara ber din montör att koppla ihop det, be honom att sätta ett par minikulor ( ballofix om man så vill ) i källaren och dra rören själv,
pex rir är lätt att jobba med även för en lekman!
följ bara beskrivningarna
ok, ja det blir nog att dra nya rör, och man kan alltså drar dessa rör då? Dessa är godkända?
http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=8841
men då ska det dragas ända från källaren, hur tusan hittar jag upp till badrummet då? får ju "öppna" hela golvet och hitta vägen ner till pannrummet? ? eller det kanske är dags att gå och lägga sig nu
En annan trodde man hade lite koll, men det har man inte märker jag nu
http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=8841
men då ska det dragas ända från källaren, hur tusan hittar jag upp till badrummet då? får ju "öppna" hela golvet och hitta vägen ner till pannrummet? ? eller det kanske är dags att gå och lägga sig nu
jarå det är bara att använda dom rören!funkypirate skrev:ok, ja det blir nog att dra nya rör, och man kan alltså drar dessa rör då? Dessa är godkända?
[länk]
men då ska det dragas ända från källaren, hur tusan hittar jag upp till badrummet då? får ju "öppna" hela golvet och hitta vägen ner till pannrummet? ? eller det kanske är dags att gå och lägga sig nuEn annan trodde man hade lite koll, men det har man inte märker jag nu
har du ingen ritning på huset?
du behöver ju inte bryta upp hela golvet! kolla om det går att ta hål rakt ned ( i väggen ), vad finns under ?! kan du dra rör synligt under så gör det isf att demolera hela golvet i badrummet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Det finns ju andra alternativ också.
Tex att vika ut de befintliga rören 15--20 cm ovanför golvet, montera en väggbricka och fortsätta med utanpåliggande rör upp till blandaren.
Tex att vika ut de befintliga rören 15--20 cm ovanför golvet, montera en väggbricka och fortsätta med utanpåliggande rör upp till blandaren.
Produkter som diskuteras: "rörren"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Om man inte vill se rören så går det säkert att använda någon kanal eller bygga något som döljer rören. Bara rörkopplingarna kommer på rätt sida om tätskiktet och går att komma åt för inspektion.
Det är ju inte direkt ovanligt att använda utanpåliggande kromade rör i badrum. Fast det är ju en smaksak om man vill se dem eller inte.
Det är ju inte direkt ovanligt att använda utanpåliggande kromade rör i badrum. Fast det är ju en smaksak om man vill se dem eller inte.
Blir nog utanpåliggande kromade rör.it-snubben skrev:Om man inte vill se rören så går det säkert att använda någon kanal eller bygga något som döljer rören. Bara rörkopplingarna kommer på rätt sida om tätskiktet och går att komma åt för inspektion.
Det är ju inte direkt ovanligt att använda utanpåliggande kromade rör i badrum. Fast det är ju en smaksak om man vill se dem eller inte.
Dock kanske kopplingen inte blir så snygg (kröken) vet inte om det finns "snyggare" kopplingar man kan använda.
Ellr så gömmer jag det i en kanal.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Det är ju ett ställningstagande som kan väntas med ända tills badrummet är färdigbyggt. 
Eller så skiter jag i att renovera så slipper jag ta ställningit-snubben skrev:
Nej men det blir nog inte att dra om rören, sparar dom pengarna till
en snyggare blandare eller liknande. Kommer säkert spräcka budgeten med råge ändå.
