4 909 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
tips ang vattenpump ,bygge,funktion !?
Hej alla medlemmar ,är ny här på byggahus och tänkte höra mig för om nån har ett bra tips
angående en plan jag har med att pumpa vatten från en vattenkälla (älv) via en pump och ca 100 - 150m med en höjdskillnad på ca: 4-6m ,har ingen ström annat än batteri eller elverk.
detta kommer endast att användas sommartid samt höst.
tanken är att få pumpen med nån typ av automatisk start samt stopp - typ att den börjar pumpa när man öppnar kranen , eller manuell fjärrstart och stopp - trådlöst eller via kablage ..
hörde någon nämna någonting om en vädur pump - men fick inte mer info än det ..
vet någon om detta är något användbart .. ? och hur fungerar en sådan isåfall ..?
är det någon här som gjort något liknande som har ett tips att ge..
angående en plan jag har med att pumpa vatten från en vattenkälla (älv) via en pump och ca 100 - 150m med en höjdskillnad på ca: 4-6m ,har ingen ström annat än batteri eller elverk.
detta kommer endast att användas sommartid samt höst.
tanken är att få pumpen med nån typ av automatisk start samt stopp - typ att den börjar pumpa när man öppnar kranen , eller manuell fjärrstart och stopp - trådlöst eller via kablage ..
hörde någon nämna någonting om en vädur pump - men fick inte mer info än det ..
vet någon om detta är något användbart .. ? och hur fungerar en sådan isåfall ..?
är det någon här som gjort något liknande som har ett tips att ge..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Väduren behöver lite fallhöjd och fungerar så att vattnet rinner genom inloppsslangen (som ska vara lång) sedan tvärstänger en ventil men vattnet vill fortsätta framåt och då leds det genom en backventil upp till din sommarstuga som får en vattenskvätt. När vattnet sedan har stannat upp så öppnas tvärstopps ventilen och det hela börjar om. Kan pumpa ganska stora mängder per dygn.
Vid stugan behöver du en vattentank. Bruzaholm har tillverkat vädurar
Sedan finns det något som heter Slingpump, ett koniskt flöte med en propeller är omlindat med PEM slang, i smala änden av konen sitter en svivel. Sedan förankrar man detta i älven, det strömmande vattnet och propellern gör att konen går runt och slangänden tar in vatten på halva varvet och luft på andra halvan. Antalet varv och medeldiametern på konen avgör tryckhöjden.
Man kommer att få med en massa luft också så även här behöver man en vattentank.
Jag har inga länkar då detta skrivs ur minnet, någon annan får googla.
Protte
Vid stugan behöver du en vattentank. Bruzaholm har tillverkat vädurar
Sedan finns det något som heter Slingpump, ett koniskt flöte med en propeller är omlindat med PEM slang, i smala änden av konen sitter en svivel. Sedan förankrar man detta i älven, det strömmande vattnet och propellern gör att konen går runt och slangänden tar in vatten på halva varvet och luft på andra halvan. Antalet varv och medeldiametern på konen avgör tryckhöjden.
Man kommer att få med en massa luft också så även här behöver man en vattentank.
Jag har inga länkar då detta skrivs ur minnet, någon annan får googla.
Protte
tack för det snabba svaret..
Ok då vet jag att vädur är inte att tänka på då jag saknar just fallhöjd..stigning har jag gott om dessvärre ..
så då är det nån typ av el eller motordriven pump som gäller ,nå det är bara att aktivera
knölen och se vad man kan komma på..
ha de bra ..
Ok då vet jag att vädur är inte att tänka på då jag saknar just fallhöjd..stigning har jag gott om dessvärre ..
så då är det nån typ av el eller motordriven pump som gäller ,nå det är bara att aktivera
knölen och se vad man kan komma på..
ha de bra ..
Klicka här för att svara