Hej!

Som nybliven koloniägare med gammal mulltoa har jag investerat i en septiktank på 3m3. Typen är av glasfibercylinder (begagnad) med manslucka, inlopp samt (antar jag) hål för nivågivare.

Hålet jag antar är för nivågivare är 1" metall utan gängor och var pluggat när jag köpte tanken.

Miljöförvaltningen i min kommun som ska besiktiga färdig anläggning har ändrat sina regler från att det bör vara nivålarm, till att det ska vara nivålarm.

D.v.s. jag måste på något sätt fixa ett lämpligt nivålarm. Har dammsugit detta forum och googlat men inte hittat något lämpligt. Funderar på att konstruera ett eget.
Vad tror ni om en plaststav som sticks ner i tanken med en flottör genom som sluter en mikrobrytare vid bestämd nivå. Dock lite osäker hur material reagerar nere i "kladdet".

En annan fråga. Någon som gett sig på att gräva en grop om 6m3 för hand tidigare? Jag tänkte testa, bra träning om inte annat.

/Henrik

Min farfar, min pappa och mina farbröder grävde en grop på 135 m3 för hand där de placerade en källare så visst går det

Tackar, precis vad jag var ute efter :).

/Henrik

Hekne, jag har en (exakt?) likadan givare till vår 3 m3 tank. Den reagerar först när tanken är full, vilket i klartext betyder att jag får beställa akuttömning varje gång. Jag vet att givaren är nere i sitt nedersta läge på tanken. Hoppas att du blir nöjdare än jag.
OBS! Det är ju inte så att den larmar automatiskt utan du måste kolla med jämna mellanrum genom att trycka på en knapp.
Ett annat tips är att se till att toaletten inte står och läcker, måste vara absolut tät.

Hekne, jag har en (exakt?) likadan givare till vår 3 m3 tank. Den reagerar först när tanken är full, vilket i klartext betyder att jag får beställa akuttömning varje gång. Jag vet att givaren är nere i sitt nedersta läge på tanken. Hoppas att du blir nöjdare än jag.
OBS! Det är ju inte så att den larmar automatiskt utan du måste kolla med jämna mellanrum genom att trycka på en knapp.
.............................................................................................................................................................har du en sådan som jag länkade till o den inte larmar förrän tanken är full o den sitter långt ner i tanken.....då är de fel på den.den skall larma när det stigit vätska ca 5 cm upp på staven......de är riktigt som du säger att man får trycka på knappen för att får larm.......om man har den kopplad på batteridrift,,,,,,,är den kopplad via trafo på nätet så vaktar den hela tiden o larmar direkt

Det är löjligt men sant att man måste trycka in knappen o kolla för nivå "vakten/larmet" ska funka......? Bedrövligt.
Löste nivålarm-problemet med att sätta mätaren i hålet rakt imot inloppet till tanken. Men när larmet går (Vilket det bara gör om nån trycker på knappen...) så finns det bara 2-300 liter kvar innan det rinner över.
Funkat hittills....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.