Tog en offert för lite rördragning då mitt gammla källargarage håller på att bli tvättstuga. Det som ska göras är att:
1. Koppla in två element som redan sitter på väggen, rör med avstängare sitter ~1m från vardera element.
2. koppla vidare elementrören ~3m genom en vägg där en minishunt ska kopplas in...shunt + tbh finns, enkel slinga.
3. dra 5m kallvattenrör, avstängare och inkommande finns i rummet...bara dra 5m sätta en avstängare till tvättmaskin.
4. dra vidare kallvattenröret ~5m sätta en tappvattenkran
5. sen vidare 5m och sätta en vattenutkastare.

det är mkt enkla och raka dragningar. räknar med att det kan tänkas gå ~20m rör, en avstängningsventil och en tappkran....samt ett par böjjar och väggfästen.

för detta jobb vill dom ha hutlösa 16.500:-?är det verkligen rimligt?....dom har räknat med runt 8500 för jobb och 8000 material......om jag som vanlig konsument går in på rinkabyrör så blir ju materialet 1000:-??...och dom borde ju ha bättre priser än mig. Jag har ju själv shunt och vattenutkastare....vad säger ni?
/
M

Hej,

det finns väl åtminstone två sätt du kan benchmarka priset på.
1) Sitt ner med rörmokaren och gå igenom vad som behövs i matrialväg
2) Ta in några till offerter (vad jag skulle ha gjort själv)

Min egna reflektion är att jag inte är speciellt förvånad. Jag tycker mig uppleva samma sak varje gång...

Petter

jo jag ska ta in fler offerter.....men vad "borde" en sådan installation kosta ungefär? Jag är ju novis på rördragning
men rätt händig i övrigt och enligt mig skulle det inte ta speciellt lång tid...speciellt inte med rätt verktyg så som klämtång osv...och materialet är det ju lagt på över 900%.....?
/
M

Min spontana reaktion är att det antagligen går åt mer material än vad du tror. Har du tagit med pluggar, skruvar, hållare, alla kopplingar som går åt osv?

Bara 20m kopparrör kostar 820 spänn på rinkabyrör (15mm hårda kopparrör).

jo men säg om jag tar i rejält då så går materialet på 2000:- för mig som privatperson via ex rinkabyrör. Och
det är ju inget som rörfirmorna betalar utan dom har kraftigt reducerade priser. Jag tycker dom har saltat notan rejält dels genom att räkna på att det ska ta två och en halv dag i arbetstid....hörde av en polare i branchen att dom konverterar
en hel villa på ~35h. Här handlar det om två element som redan sitter på väggen med framdragna rör....har jag fel?
/
M

Det är ju ett känt faktum att alla som lämnar ett fast pris tar en risk och risker vill man ha betalt för att ta.... Mitt råd är att leta upp en rörläggare från trakten med gott rykte och ta det löpande.

Rinkabys priser ligger i paritet med vad mindre rörfirmor får betala. Det är omvittnat att mindre rörfirmor ofta köper av Rinkaby, då de är billigare än grossisterna. Grossisternas grundpriser ligger ofta på fantasi nivå. 50 % på dessa priser slår ändå inte Rinkaby.

Låter som ett perfekt tillfälle att göra det själv, för 16500:-
kan du både köpa eventuella verktyg som du eventuellt saknar
och ta dig tiden att göra det riktigt bra.

Att anlita en hantverkare och sedan vara petig med resultat
och pris är enligt flertalet andra inlägg på detta forum dömt att göra dig besviken.

C
Vi har fått en offert på 20 000:- för tre nya element i källare, med mycket T-rör och krångel, plus rördragning upp från källaren upp genom klädkammare in på övervåningen och inkoppling på ett element i ett rum där, som vi fick koppla bort då rören till detta gick rakt igenom där vi skulle ha ett valv, så nog tycker jag att din offert låter lite saftig.. Gör det själv vet jag, så svårt är det inte...

_ap_
trojlee skrev:
jo men säg om jag tar i rejält då så går materialet på 2000:- för mig som privatperson via ex rinkabyrör. Och
det är ju inget som rörfirmorna betalar utan dom har kraftigt reducerade priser. Jag tycker dom har saltat notan rejält dels genom att räkna på att det ska ta två och en halv dag i arbetstid....hörde av en polare i branchen att dom konverterar
en hel villa på ~35h. Här handlar det om två element som redan sitter på väggen med framdragna rör....har jag fel?
/
M
"det är ju inget som rörfirmorna betalar utan dom har kraftigt reducerade priser"
driver du själv en rörfirma eller?
Kan meddela att ahlsell har ruskigt bra service med korta lev tider och mycke i lager,
men billig nähä du, många saker är billigare på rinkaby rör än hos grossist..

beror nog på vem som handlar, priserna är ju induviduella beroende på vilken branch och mängd just din
firma handlar med....men för 8000:- handlar jag mer än 20 m rör på vilken firma som hellst...jag tycker bara
att det är synd att dom saltar materialet SÅ mycket. Jag betalar gärna 500:-/h för en rörmockare för det är det värt
...
/
M

trojlee skrev:
/
M
ja eller hur att de gör !!!!
med två tre man kanske ggr 35 h då

Jag har gjort ett flertal konverteringar från direktverkande el till vatten buret och ingen har tagit mindre än 80 timmar att göra,

Håller med Peter2400. Så har jag gjort, det själv alltså, och köpt de verktyg och maskiner jag behövt. Skönt att inte behöva leja och bli förb.. för dåligt utfört arbete.
Tycker offerten du fått är kraftigt saltad, eller har de inte förstått vad de skall göra?

Nu e det ju svårt och säga om det e dyrt eller ej. oftast e det ju så att "kunderna" tror att det e ju bara och göra si och bara och göra så. Sen desutom har du redan material vilket medför att du troligtvis betalar lika mycket som om du köpt shunten av firman. Och tyvär e det så med rör yrket att konsumenterna blir förvånade när man tar 375+momskr i timmen och har en minimi debitering på 2 timmar. Men vadå, det tog ju "bara" 22,33minuter och koppla in den där blandaren för det har jag tagit tid på. Att en rörmokare ska ju inte behöva ta något betalt, dom jobbar ju ideelt. Att man sen erbjuder dom ett fast pris på ett kran byte som blir betydligt billigare om jag fixar kranen och allt det vill konsumenten inte ha för dom kan ju köpa kranen för 300kr billigare på krauta. men det dom missar e att om jag inte har dom kopplingarna som behövs i bilen åker jag och hämtar dom utan att kunden behöver betala dom, e det strul så det tar 365timmar och byta den kostar det inget mer. och sen som en parantes för dom som inte vet så börjar inte timmarna ticka när man trycker på ring klockan och slutar inte när sista skruven e dragen. och nej jag tycker inte vi ska skämmas för hutlösa priser, eller inte alla iaf men vist finns det många "saltare" i branshen, men berätta för mig i vilken bransh det inte existerar.
Ber om ursäkt för jag kom precis och tänka på att det jag skrivit inte har ett dugg med och göra med det som står i den här tråden. Men jag e bara en enkel med endast 3års utbildning 2 års lärlingsutbildning och 2 avlagda prov en enkel rörkrökare, alltså en hantverkare som tydligen inte förtjänar och tjäna några pengar. tyvärr e vi rörisar, tinner sniffare, lysmaskar och snickare för dyra. vi kanske skulle ta och sadla om och bli akademiker så vi kan ta ut ett par hundra spänn till i timmen som konsulter.
Men för och återgå till din tråd. Mitt svar e, troligtvis vill inte "rörisen" som du pratat med ha jobbet så då har han saltat i för att om du ger han jobbet så tjänar han så pass bra på det att han kan tänka sig och utföra jobbet. Men det e först efter en macka och en stor svart kaffe i 4,5 timmar hos grossisten där han dessutom gnäller på dig för att du köpt materialet själv, men endå skrattar för att du va så dum och tog hans pris.
Tack för mig och sug på den karamellen.
Och vad har vi lärt oss av det här...? Troligtvis ingenting. eller jo, en sak.
Att ryktet stämmer, rörisar e a lagare som sitter och skriver en massa skit mitt i natten som ingen förstår (dom få rörisra som finns kvar där ute förstår)
Men ha en skön sommar och hoppas du hittar någon som gör det billigare. om du finns i sthlm så kan ju alltid jag komma:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.