Hej,

Har du eget vatten och ett minireningsverk av typen BioCleaner BC8 (Evergreen) kan det vara värt att se upp. Det kanske läcker...

Vårat reningsverk hade en bottenventil av typen Checkisk backslagsventil för golvbrunnar i källaren (se bild, övre ventilen öppen). Denna dubbla ventil läckte på inte mindre än två sätt, dels genom packningarna och dels genom att den inte var svetsad hela varvet runt och det saknades packning mellan ventilens hållare och röret som den var monterad i. Den undre ventilen var inte svetsad alls och läckte således ännu mer. (Burken består av ett rör och två st. plattor med varsin ventil. Plattorna har ingen packning mot burken.)

Läckaget uppgick för oss till ca 300l/dygn om jag mins rätt. Reningsverket var nedgrävt vid detta flöde ståendes på en betongplatta. Kringfyllningen var fyllnadssand.

Vi fick senare efter mycket sveda och värk en ny ventil på posten men även denna läckte trots att den var korrekt monterad av kunnigt lokalt folk. Slutligen fick firman som vi anlitat svetsa dit en riktig industriventil och då blev det tätt. Vi provade även packningarna från en tredje ventil och även dessa läckte (3 av 3 testade läckte alltså).

Leverantören påstår att de provat tanken innan leverans vilket säkert stämmer. Jag kan tänka mig att man t.ex. ställt tanken på ett våtrummsgolv och fyllt den och då lär det bli ganska tätt under tanken vare sig man har någon ventil där eller inte... Vi fick också montageinstruktionen som tillverkaren använde i fabriken och i den stod det att svetsen endast skulle hålla fast locket, så alla verk producerade enligt den beskrivningen torde ha detta problem. Vårt verk är producerat 2008.
 
  • bottenventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.