Hej
Jag ska göra om mitt avlopp och får ett ganska kraftigt fall den första biten på ledningen uppskattat 5 cm per meter efter det kommer fallet att vara på 1 cm per meter.
När man ändrar fallet på ledningen kommer det att bli stopp i ledningsnätet eller har det ingen som helst betydelse.?

Staffans2000
Riktigt.
Ingen som helst betydelse.

Staffan

Har ingen efrarenhet av det själv, men en del säger att om fallet är för kraftigt på en avloppsledning så kan "vattnet rinna ifrån skiten" vilket kan orska stopp. Vet dock inte vad som är för mycket, 5 cm/m låter ju inte som katastrofalt mycket. Beror säkert på om det är betong eller plaströr också.....

lenny skrev:
en del säger att om fallet är för kraftigt på en avloppsledning så kan "vattnet rinna ifrån skiten" vilket kan orska stopp.
Det där ska vara en skröna, i alla fall så länge vi pratar plaströr.

det kan hända men det ska till betydligt mer fall än 5% innan det kan ske. se upp bara vid golvbrunnar så att den inte hamnar ur våg av vinklingen.

Mikael_L
Jag sällar mig staffan's åsikt.
Kör på och sov gott, det skulle jag gjort.

(5% är väl inte så jättekraftigt fall heller :))

Staffans2000
Denna felaktiga uppfattning är inte ny på detta forum.
Minimifall = 1cm/ M.
Enligt den inte riktigt genomtänkta maxfallshypotesens bejakare skulle ett vertikalt rör rendera i ett omedelbart stopp!! Eller?

Staffan

Redigerat:
Mikael_L
Ja precis, vore det maximifall = 1cm/m så blev det ju jätteroligt för alla villabyggare.

Där kommer kommunens anslutning vid tomtgränsen in på typiskt 2-3 meter djup.
Då blev det tvunget att läggas ner 200-300 meter avloppsör i backen, varv efter varv under huset.:D

I verkligheten lägger man ofta med fall 1-2 cm/m fram till grunden, sen upp med 45 grader och slutligen med fall 1-2 cm/m till alla tappställen.

det kanske har betydelse när röret är 10 tals meter långt, för viss "självrensning"
men knappast i en villa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.