1 390 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
fall på avloppledning
Hej
Jag ska göra om mitt avlopp och får ett ganska kraftigt fall den första biten på ledningen uppskattat 5 cm per meter efter det kommer fallet att vara på 1 cm per meter.
När man ändrar fallet på ledningen kommer det att bli stopp i ledningsnätet eller har det ingen som helst betydelse.?
Jag ska göra om mitt avlopp och får ett ganska kraftigt fall den första biten på ledningen uppskattat 5 cm per meter efter det kommer fallet att vara på 1 cm per meter.
När man ändrar fallet på ledningen kommer det att bli stopp i ledningsnätet eller har det ingen som helst betydelse.?
Har ingen efrarenhet av det själv, men en del säger att om fallet är för kraftigt på en avloppsledning så kan "vattnet rinna ifrån skiten" vilket kan orska stopp. Vet dock inte vad som är för mycket, 5 cm/m låter ju inte som katastrofalt mycket. Beror säkert på om det är betong eller plaströr också.....
Denna felaktiga uppfattning är inte ny på detta forum.
Minimifall = 1cm/ M.
Enligt den inte riktigt genomtänkta maxfallshypotesens bejakare skulle ett vertikalt rör rendera i ett omedelbart stopp!! Eller?
Staffan
Minimifall = 1cm/ M.
Enligt den inte riktigt genomtänkta maxfallshypotesens bejakare skulle ett vertikalt rör rendera i ett omedelbart stopp!! Eller?
Staffan
Redigerat:
Ja precis, vore det maximifall = 1cm/m så blev det ju jätteroligt för alla villabyggare.
Där kommer kommunens anslutning vid tomtgränsen in på typiskt 2-3 meter djup.
Då blev det tvunget att läggas ner 200-300 meter avloppsör i backen, varv efter varv under huset.
I verkligheten lägger man ofta med fall 1-2 cm/m fram till grunden, sen upp med 45 grader och slutligen med fall 1-2 cm/m till alla tappställen.
Där kommer kommunens anslutning vid tomtgränsen in på typiskt 2-3 meter djup.
Då blev det tvunget att läggas ner 200-300 meter avloppsör i backen, varv efter varv under huset.
I verkligheten lägger man ofta med fall 1-2 cm/m fram till grunden, sen upp med 45 grader och slutligen med fall 1-2 cm/m till alla tappställen.
Klicka här för att svara