Har en liten renovering pågående och behöver flytta radiatorer. Tanken var att plocka bort dom, låta systemet stå tomt en 14 dar eller vad det kan bli, sedan sätta upp dom igen och fylla.
Men när jag tappat ur en gång så kom jag underfund med att det inte var så smart att köra brännaren med tom panna :o gudskelov hade jag inte börjat kapa några rör!

Hur som helst..när jag fyllde pannan med ventilerna stängda till radiatorerna så sjönk trycket från 1 till 0 på ett par sekunder så fort jag stängde av påfyllningen. Jag fick helt enkelt inte trycket till att hålla sig i pannan så jag släppte på till radiatorerna och gick upp och luftade. När systemet var fullt var allt frid och fröjd.

Så hur ska jag göra för att fylla pannan igen med radiatorkretsen avstängd? Hade det fungerat om jag bara gett det mer tid?
Jag har ett öppet system med acktank.
Påfyllningen är kopplad på expansionen.

Vad betyder trycket 1, 1 kg/cm3.

Om du inte har anledning att tro att systemet läcker så skall du kunna trycksätta det med 1 kg/cm3 utan att något går sönder. Om höjdskillnaden mellan utloppet från exp.kärl och manometer inte är mer än 10 meter så kommer expkärlet brädda så att trycket sjunker till 0,1 kg/m höjdskillnad.

Fyll långsamt på så mycket du kan tills exp.kärlet bräddar. Lufta och fyll på igen vartefter det behövs tills systemet är fullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.