har tämt värmesystemet och bytt min radiatorventiler (givk smidigare än jag trodde). Såg en intruktion om att man skulle fylla på, lufta, fylla på, *koka av*, lufta.

Vad menas egentligen med "koka av", förstår att man vill ha ut gaser ut vattnet, men vilken temperatur måste man egentligen uppnå? Pannan är på 80 grader, räcker det?

B
hur ska jag förklara enklare??
du ska få ut luften.

Redigerat av moderator:
koka av menas nog att du ska dra upp pannan på max temp för att få syret i vattnet du fyllde på ned att fällas ut, det brukar förövrigt fixa sig självt när det blir lite kallt ute, det är bara att lufta och fylla på ett tag till !

Ska man lufta elementen med cirkulationspumpen på eller avslagen?

Av...

Den lösta luften frigörs vid ca 60 C. Ett skäl att höja tempen är att syret luften annars förbrukas genom korrosion, kvar blir de 80 % som är kvävgas som sedan måste luftas bort. De få gånger jag tömt mitt system har jag höjt tempen och slutavluftat så snart jag kunnat, för att slippa denna extra korrosion. Sen kan man iofs fråga sig hur stor betydelse det har i praktiken. Alternativet är att vänta tills kylan kommer och då luftabort kvävgasen. Allt beror också på hur stor del avs systemet som tappats av.

Jaha, det var olika bud det.

En svarade maxtemp, en annan 60 grader och en tredje att det innebar samma som att lufta.

De flesta värmesystemet är så dimensionerade att du inte kommer upp i mycket mer än 60 C vid max värmeeffekt.. Runt 60 C startar konvektionen, som snabbt ökar temperaturfallet över radiatorerna. Vid lägre temp sker värmeöverföringen främst genom strålning. 60 C räcker för att frigöra det mesta av luften.

Värmesystem som inte har denna egenskap måste byggas om i det fall man vill köra värmepump.

Jag har system dimensionerat för självcirkulation, och så kör jag pellets. Det kan bli varmt, om man lägger manken till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.