7 716 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Pexrör i badrum?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Antar att det finns två metoder, antingen dra rör till tvättstället och ha fördelningen i skåpet under för dusch och wc, eller att dra separata ledningar från en fördelning vid varmvattenberedaren?
Hur brukar man göra? För och nackdelar?
Hur brukar man göra? För och nackdelar?
Hur man gör beror nog lite på hur det ser ut i huset.
Antingen kör du med kromade, synliga rör och då kanske det är smidigt att dra runt dessa rör till alla tappställen. Själv har jag en fördelare för tappvattnet, kallt och varmt, i källaren under badrummet och drar därifrån pexslang till varje tappställe. Enkelt och smidigt och man enkelt kommer åt att montera rören i väggen. Man kan ju också göra en kombination av ovanstående. Pex från fördelare till ett par ställen i rummet och sedan kromat därifrån till resp tappställe.
Kromade rör kan väl i någon mening anses vara vattensäkrare eftersom man alltid kan se läckor. Å andra sidan ger ett korrekt installerat pex-system också indikation vid fördelarna eftersom ev läckagevatten rinner i skyddsröret.
Antingen kör du med kromade, synliga rör och då kanske det är smidigt att dra runt dessa rör till alla tappställen. Själv har jag en fördelare för tappvattnet, kallt och varmt, i källaren under badrummet och drar därifrån pexslang till varje tappställe. Enkelt och smidigt och man enkelt kommer åt att montera rören i väggen. Man kan ju också göra en kombination av ovanstående. Pex från fördelare till ett par ställen i rummet och sedan kromat därifrån till resp tappställe.
Kromade rör kan väl i någon mening anses vara vattensäkrare eftersom man alltid kan se läckor. Å andra sidan ger ett korrekt installerat pex-system också indikation vid fördelarna eftersom ev läckagevatten rinner i skyddsröret.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har kromat i det hus jag bor i nu, men det verkar inte vara så poppis i kaklade badrum, och jag tänkte bygga ett nytt enplans med golvvärme i platta på mark , då jag tänkte göra 'allt' själv så föröker jag ta reda på vilka möjligheter jag har.
Skulle defenitivt mata pex slangar från ett fördelnings skåp om jag bygger nytt blir lättast och slut resultatet blir snyggast
Moderator
· Stockholm
· 57 871 inlägg
Är Pexröret verkligen 25mm? Jag har sett 22mm och 28mm rör. Däremot så är ytterröret på 15mm Rör i Rör 25mm.lolla skrev:
Rinkabyrör säljer en halvkoppling för PEX rör som är bekväm att använda, då kan du köra en klämkoppling för CU med yttergänga i andra änden och koppla på halvkopplingen för Pex på den. Men som sagt halvkopplingen finns inte för 25mm.
Lånar tråden för en pex-fråga jag funderat på...
Har ett relativt nytt badrum med pex draget. Fördelningen sitter i en inspektionslucka i angränsande rum, i luckan kommer inkommande vattenledning upp från krypgrunden också. Ledningarna är bytta från vattenmätaren som också finns där.
Finns det krav på brunn i fördelningluckan? Har ingen idag. Vid ev läckage i framtiden rinner ju vattnet via skyddsrören dit. Men sen då? Minns inte vad rörmockarna sa vid renoveringen..bara att det var andra regler som gällde när luckan inte fanns i våtrummet.
Har ett relativt nytt badrum med pex draget. Fördelningen sitter i en inspektionslucka i angränsande rum, i luckan kommer inkommande vattenledning upp från krypgrunden också. Ledningarna är bytta från vattenmätaren som också finns där.
Finns det krav på brunn i fördelningluckan? Har ingen idag. Vid ev läckage i framtiden rinner ju vattnet via skyddsrören dit. Men sen då? Minns inte vad rörmockarna sa vid renoveringen..bara att det var andra regler som gällde när luckan inte fanns i våtrummet.
Moderator
· Stockholm
· 57 871 inlägg
Det skall finnas ett skvallerrör som mynnar i ett utrymme där man dels snabbt upptäcker att det kommer vatten, dels skall vattnet inte ställa till skada där det rinner fram. Dvs ett skvallerör ut på parkett duger inte.
Sedan har jag för mig att skvallerröret skall ha en simension som klarar allt vatten som kan läcka. Men det känns orimligt. Skulle inkommande hoppa av från sin koppling, så behövs det ju en hel avloppsstam för att ta hand om vattnet.
Sedan har jag för mig att skvallerröret skall ha en simension som klarar allt vatten som kan läcka. Men det känns orimligt. Skulle inkommande hoppa av från sin koppling, så behövs det ju en hel avloppsstam för att ta hand om vattnet.
Klicka här för att svara