Y
Överväger att byta till dränkbar pump till vattenbrunnen, modell mindre med mjukstart,
men så såg jag att de kostar ju mängder så tänkte kolla om någon här visste ett ställe med bra priser på sånnadäringa. ;)

Standardsvar: Rinkaby Rör.

Y
Mja, fast jag tyckte dom var dyra, hade hoppas på att få något alternativ till rinkaby rör

• Gilla
javetint
  • Laddar…
Y
Tittar lite på deras utbud nu och blir förvånad hur lite vatten de pumpar, då folk gett sånt intryck att de ska vara så himla effektivare än min vanliga sugpump som anger typ max 50liter minuten som kapacitet...

Nu på dessa dränkbara så trodde jag att de skulle klara flera hundra i minuten, men ändå var det ju vara 56,73,125,158 liter..

De anger vilket djup de är anpassade för men antar att det för dess arbets kapacitet och inte den lina man kanske får med..
-Man ska väl sänka den till typ 3meter ovanför botten?

så min brunn som är 75meter djup pluss säg 3-4 meter höjd till tank. dvs nästan tja, säg 76meters arbets höjd för pumpen...

då bör jag se på alternativen såsom;

56 lit/min, 87m, 7320kr
73 lit/min, 90m, 8165kr
125 lit/min, 84m, 10485kr

Eller resonerar jag fel, kan jag ta en med lägre angiven meter?
-faen 10tusen för en pump... snyft...

yrrol
Det som är intresant är lyfthöjden ovan grundvattenytan (gvy). Om din brunn är 1000m djup och gvy är 1m under markytan så är lyfthöjden 1m även om du har pumpen i botten. Nu klarar du dig med en sugpump och den kan maximalt suga under optimala förhållanden 9,81m, och om jag inte mins fel så var din sughöjd kring 5-6m vilket innebär att det inte är högre höjd att lyfta vattnet än att suga det. Så du kan ha en mindre pump än det som du anger.

Skriv ner det data du har, gvy-tappställe (ungefärlig höjd) så ska jag rekomendera en pump åt dig

Y
Åhå.. 125 lit/min 51 m 7.320,00 kr/st = 3165kr billigare tack vare den informationen, hehe. Mycket pengar ändå dock..

Började läsa lite i deras tabell vad mycket de klarar att ge beroende på hur djupt man sänkt den...

Jag vill minnas att grannen sa att man skulle sänka den till 2-3 meter från botten, fast finns det någon mening med det egentligen - visst jag kan ju pumpa djävulskt mycket vatten innan den blir tom, men utöver det, är det renare i botten?
-Eller är det samma där, att de inte alls menar pumpdjup utan lyftväg från vattenyta till tanken?

Redigerat:
Hej
Tänk på tillrinningen med, våran brunn ger ca 400 liter i timmen ca 1000 liter i förråd i rör o dylikt tot ca 1400 liter alltså att pumpa första timmen alltså ca 24 liter i minuten då innser jag i allafall att en pump som ger ca 50-60 liter i minuten inte är så tokigt i allafall
mvh tille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.