16 072 läst ·
15 svar
16k läst
15 svar
VVC genom handukstork - vad gäller
Sida 1 av 2
Min römockare föreslog att sätta handukstorken på VVC slingan.
Hittade dock följande på VVS inst. hemsida http://www.vvsi.se/download/1760/Checklista Kontrollplan vatten.pdf#search="vvc inkoppling"
Här säger man: vattenflödet genom handdukstorkar inkopplade på vvc-ledningen inte får gå att stänga av.
(men å andra sidan så är är det precis det man ser i alla typkopplingar, skisser etc. Se tex. sid 54 i rinkabyrörkatalogen om utanpåliggande rördragning)
Gissar att man är rädd för bakterie tillväxt i den avstängda handukstorken.
Någon expert som vet vad som gäller ??? Jag är förvirrad ;-)
/Mats
Hittade dock följande på VVS inst. hemsida http://www.vvsi.se/download/1760/Checklista Kontrollplan vatten.pdf#search="vvc inkoppling"
Här säger man: vattenflödet genom handdukstorkar inkopplade på vvc-ledningen inte får gå att stänga av.
(men å andra sidan så är är det precis det man ser i alla typkopplingar, skisser etc. Se tex. sid 54 i rinkabyrörkatalogen om utanpåliggande rördragning)
Gissar att man är rädd för bakterie tillväxt i den avstängda handukstorken.
Någon expert som vet vad som gäller ??? Jag är förvirrad ;-)
/Mats
Nja, som jag förstår så är det normala att man kör 3 rör,
dvs man hänger torken parallellt mellan framledning av VV o returen.
Sprang på lite mer info, så jag tror jag börjar begripa att min rörläggare hade fel
(eller i varje fall inte helt rätt). >
FMM säger, vi rekomenderar inte att man använder strypventil om man kör på VVC pga legionellarisken.
vvsinstallatörerna säger
"Anslut inte handdukstorkar till vvc-systemet. Det finns då risk att legionellabakterier växer till i tappvarmvattnet.Handdukstorken bör istället värmas med el."
http://www.vvsi.se/download/1679/STAMBYTE-A4.pdf#search="vvc handukstork"
dvs man hänger torken parallellt mellan framledning av VV o returen.
Sprang på lite mer info, så jag tror jag börjar begripa att min rörläggare hade fel
(eller i varje fall inte helt rätt). >
FMM säger, vi rekomenderar inte att man använder strypventil om man kör på VVC pga legionellarisken.
vvsinstallatörerna säger
"Anslut inte handdukstorkar till vvc-systemet. Det finns då risk att legionellabakterier växer till i tappvarmvattnet.Handdukstorken bör istället värmas med el."
http://www.vvsi.se/download/1679/STAMBYTE-A4.pdf#search="vvc handukstork"
Hej. Det bästa är om man kan koppla handukstorken till värmesystemet, om man har vattenburet system. Man kan komplettera torken med en liten elpatron, om man vill ha värme även på sommaren när övriga systemet är avstängt.
VVC-varmvattencirkulation av tappvatten innebär att handukstorken måste vara av rostfritt matrial pga tappvatten(syrerikt som fräter) . Slutet värmesystem för radiatorer angriper inte metallen lika mycket där du då kan frångå rostfritt matrial. Att stänga av handukstorken på sommaren medför också att du då får spola längre tid för att få varmvatten om du valt VVC-system genom handukstork istället för radiator-system. Har för mig att elpatron-lösningarna helt är för radiator-system.
Jag kör VVC och har istället en elektrisk handukstork på runt 60W med timer, bättre komfort, mindre bök med att stänga av/på etc.
Jag kör VVC och har istället en elektrisk handukstork på runt 60W med timer, bättre komfort, mindre bök med att stänga av/på etc.
Köpte min elektriska 6-armade för c:a 3200:- som komplement till vårt VVC.
Den rostfria för VVC med elpatron går på 15.000:- från Dryson (herrejävlar...)
länk nedan om du vill spara lite pengar, vi är jättenöjda med 6-armaren som då också kan "följa med" duschväggen när denna fälls in mot väggen för att spara utrymme.
Edit: Den drar 6x8w= 48 W
http://www.dryson.se/produktsida.php?nr=9412669
Den rostfria för VVC med elpatron går på 15.000:- från Dryson (herrejävlar...)
länk nedan om du vill spara lite pengar, vi är jättenöjda med 6-armaren som då också kan "följa med" duschväggen när denna fälls in mot väggen för att spara utrymme.
Edit: Den drar 6x8w= 48 W
http://www.dryson.se/produktsida.php?nr=9412669
Vi har en handdukstork som är inkopplad på varmvattnet i vår hyreslägenhet. Det är bara nackdelar. Det tar lång tid innan varmvattnet kommer och det är sällan varmvatten i handdukstorken.
Fördelen skulle kunna vara att vi slipper slösa el i stället eftersom varmvattnet är "gratis".
Fördelen skulle kunna vara att vi slipper slösa el i stället eftersom varmvattnet är "gratis".
tio Pepe skrev:
Hade ni haft VVC som frågan gällde här så hade ni inte haft de problemen
Ett inlägg så här några år senare i tråden.
Dryson, INR har jag kollat med och det går inte att ansluta till VVC och då avser jag det system som är sammankopplat med tappvattensystemet. Det är lite begreppsförvirring vad gäller detta eftersom man kan misstolka viss information hos tillverkare nätförsäljare etc, då de skriver om vattenanslutning mm. T.ex. Dryson och INR har INGA handdukstorkar i sitt sortiment som fungerar på VVC - tappvattensystemet. Men de fungerar på vattenburna radiatorsystem som då bekannt ej är påslagna sommartid vilket innebär att man måste komplettera med el för att ha värme året runt i handdukstorkar av den typen! Så ligger det till..
NORDHEMs rostfria handduksstorkar fungerar på VVC, tappvatten enligt samtal idag med kundtjänst. Då köper man till en ventil avpassad för just VVC, i deras sortiment heter den FK10.
Tack och bock.
Dryson, INR har jag kollat med och det går inte att ansluta till VVC och då avser jag det system som är sammankopplat med tappvattensystemet. Det är lite begreppsförvirring vad gäller detta eftersom man kan misstolka viss information hos tillverkare nätförsäljare etc, då de skriver om vattenanslutning mm. T.ex. Dryson och INR har INGA handdukstorkar i sitt sortiment som fungerar på VVC - tappvattensystemet. Men de fungerar på vattenburna radiatorsystem som då bekannt ej är påslagna sommartid vilket innebär att man måste komplettera med el för att ha värme året runt i handdukstorkar av den typen! Så ligger det till..
NORDHEMs rostfria handduksstorkar fungerar på VVC, tappvatten enligt samtal idag med kundtjänst. Då köper man till en ventil avpassad för just VVC, i deras sortiment heter den FK10.
Tack och bock.