jag har precis köpt ett fritidshus. I dagsläget finns det en toalett i gäststugan med avlopp till en sluten tank.

Vi planerar nu att bygga en toalett i huvudstugan och ja har lite funderingar hur man ska på bästa sätt planera avloppet

1. Det finns en annan sluten tank för vattnet från köket i huvudstugan (2-3meter från huset). Kan man koppla på toaavlopp+duch i denna tanken tro? Får man blanda allt i samma tank?

2. Om man skall koppla toan till befintligt toa tank så ligger den 15m ifrån. Dessutom är det inget naturligt fall utan det kommer behövas en avlopspunp (nivåskillnad MAX 1m ). Jag har surfat runt lite men kan inte hitta nått om detta. Hur funkar det?? va kostar en lämplig pump?? 5000, 10 000, 25000?

Redigerat:
I första hand,kontakta miljökontoret i din hemkommun. Det är deras skyldighet att lämna information, dessutom kan lokala avvikelser förekomma.

Ett försök att besvara fråga nr ett resulterar i flera frågor.
1) Är tanken godkänd som avloppstank, dvs för att ta hand om toalettprodukter (fint ord)? Om den är det så borde det inte vara något problem. Hur stor är tanken?

Men jag är lite frågande till om man verkligen har släppt ut köksavlopp till en sluten tank, är det inte fråga om en tank med markinfiltration? Om du dessutom funderar på att koppla dusch + toa till en sluten tank så blir det många tömningar, dyrt.

2) Jag skulle kontakta en eller flera lokala VVS-firmor, troligen så får du flera svar, det brukar finnas en "kvarn" som mal sönder produkterna och gör det lättare att pumpa. Det bör vara fullt möjligt.

Tack för svar! Enligt säljaren så är det en sluten tank för för köksavloppet...har inte kollat upp detta närmre...

Vad gäller typ av tank och så vet ja itne heller i nuläget vad jag har ska kolla upp detta.

Spontant låter det dyrt att koppla till befintligt toaavlopp eftersom det då behövs mal+pump... dessutom mer grejjer som kan komma att krångla :(

Lusläste dokumenten jag hade och du har så rätt så...

Köksavloppet går till en 3kammarbrunn och nuvarande toa till "Avloppsscistern, 3000liter, typ SM polyetentank"

så det blir väll att köra på mal/pump varianten...

hur mkt fall behövs för att man ska slippa pump?

Jag är fel person att besvara frågan om fallet,trots att jag lagt en avloppsledning enligt VVS-firmans rekommendation (de tyckte att jag borde klara det själv när traktorgrävaren i alla fall lade ner avloppstanken). Tror att det var 1-3 cm per meter, inte överdrivet mycket i alla fall. Men som VVS-aren sa, "om det är brantare på slutet nära tanken så gör det ingenting". Och det har fungerat i 4 år nu.

Men du bör få ett bättre svar här på forumet.

11 mm per meter är det rekommenderade fallet på avloppsrör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.