Vi har nyligen flyttat till ett hus, och är lite gröna på allt kring husägande. Idag är jag hemma sjuk och upptäckte för en stund sedan hur det dunkade i hela huset. Gick ett varv runt huset för att kolla vad det kom ifrån och upptäckte att det kom från varmvattenberedaren i källaren som stod och dunkade och lät som en centrifugerande tvättmaskin som slår mot något. Tryckmätaren dunkade upp och ner, och en smal slang sprutade vatten ner i avloppet (som tur var!) Efter en stunds panik lyckades jag få tyst på det genom att stänga av varmvattnet och elen, inte vet jag om det var rätt gjort, men det lät som hela huset skulle sprängas. Så, nu är min fråga, vad är problemet, och hur åtgärdar vi det? Någon som har en aning?

Redigerat:
I värsta fall kanske termostaten har gått sönder så den kokade. Eller också hakar sig säkerhetsventilen på något sätt, för det är inte helt ovanligt att den släpper ut vatten när beredaren värmer och vattnet expanderar.

Redigerat:
Det var tydligen hydropressen, förmodligen en ventil som pajat. Hoppas att det kan lösas under dagen, tack för svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.