Funderar väl mest över T-röret där skiten ska ner i golvet... Det finns väl ingen risk att skiten hoppar över hålet?

3r66m0r2.jpg

Kan jag redigera tråden på något sätt? Hela bilden kom inte med...

Det där ser ut som en verklig nödlösning! Upplagt för problem med 90 graders krökar på 110-röret. T-röret är ingen hit heller.

Förminska bilden så löser det sig.

Redigerat:
Min uppfattning som amatör är att jag definitivt inte skulle vilja ha det så där. Men vi får se vad andra tycker.

Jodå, hela bilden kom med. Den är bara en "aning" stor. Det finns en rullist i nederkanten av bilden som det går att dra i så det går att se hela.

Så där stora bilder bör förminskas i nåt bildredigeringsprogram innan de laddas upp.

Som svar på din ursprungsfråga så skulle jag nog vara lite rädd att mög från toan hoppar över hålet och ev täpper till andra sidan. Fast risken är nog liten. Vatten från badkar och dusch borde spola med sig sånt.

Har du fortfarande möjlighet att ändra så borde du nog titta på annan lösning på rördragningen.

Ingen rullist här, spelar det roll om man har IE ,Firefox,Google Chrome eller så ?

90-kröken på 110-röret borde inte vara nåt problem. Men t-röret förhindrar ju effektivt all framtida möjlighet att få i en rensslang.

Hej, själv hade jag nog hellre haft ihoppkopplingen av WC och BDT på våning under och utan 90 graders böjar. Om möjligt också satt en renslucka där.

Lägger in en mindre bild som kanske fler kan se:

• Björn_Nilsson-S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet i golvet är där det är för att det hamnar i ett hörn i toaletten under och underlättar inklädnad. Sätter jag toastolen över hålet får inte duschhörnan plats... Men visst kan man dra ner duschavloppen för sig och ansluta i innertaket på toaletten under. Där finns gott om plats. Efter 90-gradaren till WC och innan T-kopplingen är det en liggande 30gr eller 45gr, minns inte riktigt. Ska fundera vidare...

Redigerat:
Jobbar med avlopp. Filmar. Har även jobbat med spolning.
Tror faktiskt inte att du skulle få några problem.liknande korskopplingar är tämligen vanliga i flerfamiljshus, Du har ju bra med flöde från handfat, dusch och bad som hjälper till att spola rent eventuella papperbitar som åker över. Var dock noga med att bara spola ner toa papper. Jätteviktigt att du får ordenligt fall på rören.

Skulle stopp så har du dock rätt att det är svårare att rensa. Man skulle också kunna använda ett 45 grenrör på så att säga fel håll om du får plats med detta eller 88 grader svängt som detta. Vatten från badhållet lär ju rinna över kanten ändå, grejen är ju att eventuella stopp kan ju bara ta från toastol.

• 424431.jpg
Redigerat:
Lobo69 skrev:
Jobbar med avlopp. Filmar. Har även jobbat med spolning.
Tror faktiskt inte att du skulle få några problem.liknande korskopplingar är tämligen vanliga i flerfamiljshus, Du har ju bra med flöde från handfat, dusch och bad som hjälper till att spola rent eventuella papperbitar som åker över. Var dock noga med att bara spola ner toa papper. Jätteviktigt att du får ordenligt fall på rören.

Skulle stopp så har du dock rätt att det är svårare att rensa. Man skulle också kunna använda ett 45 grenrör på så att säga fel håll om du får plats med detta.
Det låter ju lovande... Men magkänslan säger mig att det skulle vara bättre att göra ett hål i golvet i duschhörnan och låta badkar och tvättställ ansluta dit. Detta rör ansluter jag sedan på 110-röret i taket på vååningen under. Har utrymme för att sänka taket 20 cm om så önskas. Var så innan håltagningen. Så toaletten får två stående 90*-böjar efter varandra med rör mellan. Mycket lättare att välja var stolen ska stå då. Hålet för vattenrören är inte helt bra placerat, då t-kopplingen blockerar något med nuvarande rördragning. Men om jag bara har toastolen till det hålet, så blir det bättre för vattenrören också. Alternativt tar jag upp ett nytt hål för vattenrören hitom det stora hålet och gör likadant i rummet under. Vattenrörern kommer då att löpa längs den andra väggen våningen under, vilken skulle kännas bra av annan anledning.

Sen undrar jag hur du har tänkt med luftning.

Lobo69 skrev:
Sen undrar jag hur du har tänkt med luftning.
Klumpen som syns på golvet vid väggen till vänster är det gamla gjutjärnsröret som löper i väggen (uppåt till luftning på taket och ner i källaren). Det kommer ut i källaren och där kommer jag att ansluta det nya röret (som går hela vägen ner i källaren).

så här hade jag draget det istället, sen om det är möjligt i verkligheten är svårt att bedöma på en bild, men du förstår nog principen iaf, och ha överseende med mina paintkunskaper :)
avlopp.th.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.