Hej!

Rörmokaren var här i går och ordnade vatten till badkaret. Det är två 15mm PEX rör som sticker ut ur väggen, de där med "rör i rör".

Rörmokaren sågade av rören så att ca 5 cm av det smala grova innersta plaströret sticker ut från väggen, därefter satte han på en ballofix med klämringskoppling och drog åt. Allting såg bra ut men idag upptäckte jag att det har droppat lite från den ena ballofixen, från den muttern som man drar åt runt klämringen. Jag testade att dra åt den lite till, men efter ca 20 minuter hade en droppe kommit på golvet.

JAg vill helst inte kontakta denne snube igen då vi blev rejält ovänner när han var här sist. Hur kan jag täta denna ballofix? Jag kollad epå hur kan monterade den och det är inte "rocket science" direkt. Dock verkar det vara något som inte stämmer eftersom det kommer liiiite vatten.

Dock uppmärsammade att han när han monterade en ballofix på toastolen använde locherpasta på klämringen och gängan som skall låsa klämringen (den i koppar), men vid badkarskopplingen bara skruvade han på det hela utan nå¨gon locherpasta.

Tror ni det räcker om jag skruvar av ballofixerna och smetar på lite locherpasta (kan låna av en kompis) på klämringen och skruvar tillbaka det hela igen?

Tacksam för tips!

/Henrik

Redigerat:
hen_rik79 skrev:
Hej!

Tror ni det räcker om jag skruvar av ballofixerna och smetar på lite locherpasta (kan låna av en kompis) på klämringen och skruvar tillbaka det hela igen?

Tacksam för tips!

/Henrik
det brukar hjälpa , glöminte att stänga av vattnet

Stå på dig och reklamera jobbet så att han lär sig till nästa gång att man ska göra rätt från början. Annars kommer man väl aldrig bli av med alla fuskare.
Sen är det även mänskligt att fela, men det finns gränser.

Han kanske glömde stödhylsan?

/Hasse

Hej!

Tack för svaren! Vet att jag borde reklamera men vill faktiskt inte har med denne gubbe att göra mera.

Jag fixade det själv, det var lite locherpasta i gängorna till ballofixen som behövdes, fanns ingenting där.

Sen undrar jag, väggbrickan har han lyckats repa något så djävulskt + att den sitter helt snett, ser inget bra ut. Kan jag byta denna?

Hur får jag bort klämringen + muttern från pex-röret? Jag testade att dra lite i det när jag tog bort ballofixen men de satt som berget. Hur gör proffsen? Dessa måste ju bort för att jag ska kunna skruva bort väggbrickan.

MVH
Henrik

Ang. locherpasta så är det inte gängorna som skall täta i en klämringskoppling. Risken är att det börjar läcka igen efter ett tag om inte själva kopplingen är tät.

Finns stödhylsa? Sitter klämringen rakt? Om så är fallet kan det ju vara själva kopplingen. Prova med att byta ut till en av samma fabrikat (eller rättare sagt, med samma mått). Har hänt att en del kopplingar jag satt varit omöjliga att få täta och endast ett byte har hjälpt.

Om klämringen sitter snett (eller är skadad) eller stödhylsa saknas får man troligen skära bort den biten och börja om från början.

Redigerat:
Hej!

Umm jag är inte direkt någon rörmokare. Vet inte vilken del som är stödhylsan, men ballofixen består av fem löstagbara delar (bortsett kranen), det är själva L-delen, två mässingsringar i vardera ände, samt en mutter i vardera ände som håller det hela på plats.

Det är möjligt att jag har använt fel terminologi när jag beskrev det hela. Men mässingsringens syfte är väl att förhindra att vatten läcker ut bakvägen. Vattnet kan ju fortfarande hitta sig ut via gängan, klämringen är väl bara till för att göra utrymet mellan pex-röret och L-delen vattentätt. Risk för svammel här.

Angående att börja om från början, hur är det möjligt med så kort pex-slang? Kan man skarva på en ny pex-slang? För den som är dragen går ju in genom väggen och ner till undervåningen. Och på väggen sticker de ju ut bara en 4 cm, precis för väggbrickan och ballofixen. Någon får gärna beskriva också det normala förfarandet vid montering av ballofix på en pex-plastslang. MEn som sagt, innan jag kan åtgärda detta så måste jag ha reda på om man kan färlänga den befintliga pex-slangen på något sätt, annars är det ju lönlöst att ens tänka på att göra någon åtgärd?

Kan ju inte tänka mig att någon rörmokare aldrig har råkat såga av en pex-slang för kort någon gång så man inte får på ballofixen/klämringskopplingen? Hur gör man då?

MVH
Henrik

Klämringen har ingen tätande funktion vid pex, den ska bara hålla fast stödhylsan/tätningen, om han använt rätt grejer, vilket han tydligen inte gjort,
Det skulle ha varit en klämring med slits, som går att peta isär igen, tätningen ska ske vid insatsen/stödhylsan
Han har troligen använt en klämring för kopparrör, och den skär in i pexslangen, vilket ibland har lett till att slangen skurits av ,
Det går att dra ur slangen, och ersätta med ny, om det inte finns tillräckligt i andra änden..
Pex är busenkelt, men en del envisas med rörtänger,lin,svetsar och annat elände, och ska inte släppas i närheten av pex..;)

Om du loggar in som gäst på Ahlsells och söker på rsk nr 1870042, så får du en bild på en pexkoppling, denna tätar med kona, och borde funka mot en ballofix.. med reservation för dimensionen..

Redigerat:
hen_rik79 skrev:
Vet inte vilken del som är stödhylsan
Stödhylsan är ett kort rör med fläns som man sätter inuti PEX-röret innan man klämmer ihop kopplingen. PEX-röret i sig är inte tillräckligt styvt för att hålla emot klämringen.

Den enda gång jag haft problem med en klämringskoppling var just när jag glömde stödhylsan i ett PEX-rör. Det ville inte sluta droppa, oavsett hur mycket jag drog åt.
Det var bara att kapa av yttersta delen av PEX-röret och göra om.

Jag använde alltså en klämring för koppar-rör och det fungerar, men man måste använda en stödhylsa som är avsedd för PEX.

/Hasse

Redigerat:
Hmm, nog finns det väl "vanliga" klämringskopplingar avsedda för pexrör?

Ja, i begynnelsen användes vanliga i brist på annat, men det var inte helt lyckat,
Nu finns det bättre grejer framtagna, avsedda för pex.
Det går att använda en vanlig klämring, men det är inte rätt,
Det går också att blanda ihop olika delar från alla möjliga kopplingar, och få det att funka,
men ingen tillverkare av kopplingar ställer sig bakom sådana lösningar vid en vattenskada..

Hmm det verkar kört då, för jag vågar absolut inte ge mig på att dra ur pex-slangen och ersätta med ny. Så jag får leva med en risig väggbricka...

Som ni beskriver så verkar det som om det är grejor för kopparrör som han har använt. Trist att man inte får bort hela ballofixen, då hade det varit enkelt att byta väggbrickan. Men på något sätt så har klämringen i koppar klämts fast runt pex-röret :( Dock läcker det inte vilket som är tur.

Jag får se hur jag gör, pex-slang är svindyr kostar typ 30 kr/meter enligt den prislista jag fick av den tidigare rörmokaren (som gjorde slangmontaget).

Eventuellt ska jag ringa en annan rörmokarefirma som får fixa det hela så det ser bra ut, badrummet i övrigt är tipptopp, vill inte gärna ha detta "svarta fåret" bakom badkaret.

Hur lång tid tror ni det kan ta att

1) Dra om slangen (ca 6 meter till kopplingsskåpet)
2) Montera väggbricka + ballofixer

?

MVH
Henrik

:) Pex är billig ! 30 kr/m är nog RIR, med bra påslag, du behöver bara 6 meter slang.. skyddsröret sitter ju redan där.
Att dra ur slangen och få med en ny tar 5-10 minuter, en halvtimme med lite förberedelser,
Montera bricka och ballofixer 15 minuter,
Men i verkliga livet är det nog en faktura på 3-4 timmar,
Det är en annan sak att ta sig någonstans med rätt grejer, och ta reda på någon annans fadäser, än att fixa något i ett hus man redan håller på med..
Fast varför ska du ha ballofixer ? Brukar man inte sätta en blandare till badkaret,
Det är snyggare , och enklare att använda ;)

Pex 15x2,5 ca 20 kr/m utan skyddsrör
RIR ca 25kr/m
Prisol ca 70kr /m vid en snabb googling ..

Redigerat:
Hej!

Tack för svaret. Badkaret är ett neptun diamant och anslutningen är nere vid golvet nästan. Jag vill ha samma anslutning som till tvättställ och toastol.

En ballofix är en L-koppling med en liten kran på, även kallas kulventil? Rörmokaren ville ha sådana så att man kunde stänga av vattnet utan att gå ner till huvudkranen.

Jo det tar kanske 2-3 timmar med förberedelser + att han ska komma och titta först. Det kan jag leva med men det ska ju bli riktigt gjort. Får vänta till nästa lön :)

MVH
Henrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.