Vad menar du med att du väntade tills trycket i kärlet blev 0? Det blir inte 0 utan att man tömmer luften med ventilen såvida blåsan inte är sönder. Samma som med däcken till bilen; om trycket är 0 när du ska fylla på bör du nog ana oråd...

injonil skrev:
Vad menar du med att du väntade tills trycket i kärlet blev 0? Det blir inte 0 utan att man tömmer luften med ventilen såvida blåsan inte är sönder. Samma som med däcken till bilen; om trycket är 0 när du ska fylla på bör du nog ana oråd...
har aldrig luftat eller fyllt på luft på bildäck, så den liknelsen säger mig inget.
Men, jag såg att trycket i kärlet gick ner till noll ikapp med vattnet som rann ur den öppna kranen.
efter att det hade låtit konstigt, och jag hade stängt kranen, och slagit på pumpen igen, så provade jag att mäta kärlet och då hade trycket i den stigit igen, så då borde den väl inte vara trasig? :o
/Malin

:cool: Nu tar vi det metodiskt:

1. Slå av strömmen till pumpen.
2. Öppna någon kran i huset, låt vattnet rinna ut. Lämna kranen öppen.
3. Mät lufttrycket med en tryckmätare på hydropressens luftnippel.
4. Om trycket är mindre än 1,8 bar, pumpa in luft tills trycket blir 1,8 bar.
(0,9 x pumpens tillslagstryck som är ca 2 bar på normalhushållets pumpanläggning)
5. Stäng kranen du öppnade i huset, se punkt 2..
6. Slå på strömmen till pumpen.

Detta brukar funka. ;)

Om man haft nära noll i lufttryck i hydropressen så kan gummiblåsan som vattnet ligger i helt enkelt gått sönder när den tryckts upp av pumpen och fastnat mot de rostiga väggarna om man inte har en komposittank. Då kan du aldrig få upp något lufttryck hur länge du än kör med kompressorn. Tanken fungerar då som en hydrofor istället där luft och vatten blandas.

Varför vill du kolla lufttrycket i hydropressen? Startar din pump väldigt fort efter att du öppnat kranen och börjar tappa ur vatten? Annars om du kan spola ut vatten motsvarande volymen i din hydropress utan att pumpen startar är det ju inget fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.