Nu behöver jag er hjälp med ideér!
Brunnen borrades för snart 1,5 år sedan och jag har alltid upplevt vattnet som klart och fint.
Men i höstas i samband med att vi flyttade in och började använda mer vatten så blev det gult. (ja jag vet, regnperiod, men det blev inte gult förra hösten)
Borran ger 300lit/timme (lågt flöde) och är 120m djup, pumpen sitter på 110m.
Jag tror inte att det är för låg omsättning, med tanke på låga inflödet i borran.

Vatten prov råvatten:
pH5
Turbiditet 0,35
Färgtal 13
COD-Mn på 6,8
järn 0,024

Filtrerat vatten: (avsyrningsfilter + kombimassa som regenereras med kaliumpermanganat) och automatisk backspolning 1ggr/dygn)
pH 9,0
Turbiditet 0,16
Färgtal 12
COD-Mn 4,2
järn <0,02

Detta tycker filterleverantören är helt acceptabla värden, kan det vara något annat än humus som ger gul färg, förutom järn för det är ju också lågt.

Vi vill ha klart o fint vatten i vårt nybyggda hus....inte kul att koka makaronerna i gult vatten!
(...ni vet vad dom säger om gul snö....)

Hej

Ni har ju redan idag relativt lågt färgtal på vattnet, anmärkning är det först vid 30.
Annars är ni ju helt rätt inne på att det är cod och fe som ger färg på vattnet. Hur hårt är vattnet? Vilket manganhalt?

H/Micke

Redigerat:
Vi har tagit vattenprov vid olika tillfällen och fått lite olika resutat:

Järn: 0,16 - 0,71 - 0,024
Mangan; 0,06 - 0,19 - 0,028
Hårdhet: 1,3 - 0,84 - 0,51
pH: 5,0 - 5,4 - 5,0
Färgtal: 29 - 25-13
Alkalinitet: 5- 1,3 - <2

Ovanstående är råvatten, alkalinitet är 90 på filtrerat vatten.

villafors skrev:
Vi vill ha klart o fint vatten i vårt nybyggda hus....inte kul att koka makaronerna i gult vatten!
(...ni vet vad dom säger om gul snö....)
Jo vi vet, det kan vara öl!

När ni hade 29 i färgtal. vad var COD talet då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.