God morgon!

Upptäckte i natt att det inte finns något varmvatten på övervåningen, kallvatten rinner som det skall. Misstänker att varmvatteledningen har fryst då det för första gången på riktigt länge har blivit skapligt kallt, under ca -10C, här nere i Skåne. Vattenledningarna går från nedervåningen till badrummet på övervåningen via kallvinden, så jag misstänker att det är på kallvinden har fryst. De ledningarna jag kan se är koppar med plast hölje.

Vad gör skall jag göra nu? Vänta till att det tinar själv? Hur stor risk är det att det börjar läcka vatten när det tinar?

Tack på förhand

Joakim

Du kan pröva att öppna närmaste, om du har det, varmvattenkran på nedervåningen så att du värmer upp varmvattenröret och kan få proppen att släppa. Men det är ju helt beroende av vilka avstånd du har mellan tappställena.

Detta har säkert andra större erfarenhet av än jag, men detta är vad jag tror efter egen begränsad erfarenhet.

Om det är stålrör så bör de klara sig. Koppar som du har brukar klara en första frysning, men sväller och härdas så att de spricker vid den andra. Att kolla att det inte läcker efter det att proppen släppt utan att trycksätta ledningen separat är svårt. Om det uppstår läckage vid en koppling på vinden så kan det vara litet, men om ledningen spricker så kommer det antagligen att läcka rejält. Det förra behöver inte vara bättre än det andra.

När detta hände mig förra året så tog jag med med frun hårfön upp på kallvinden och värmde lite försiktigt. Proppen lossnade tämligen omgående. Kanske läge att skaffa en värmekabel eller bättra på isoleringen runt rören.

Drotten skrev:
När detta hände mig förra året så tog jag med med frun hårfön upp på kallvinden och värmde lite försiktigt. Proppen lossnade tämligen omgående. Kanske läge att skaffa en värmekabel eller bättra på isoleringen runt rören.
Runt rören kan kanske missuppfattas. Du skall om möjligt minska isoleringen under rören och öka den över. Släpp in värmen och håll kylan ute.

Är lite nyfiken på hur det gick för er med denna propp?
Har nämligen ganska precis samma problem själv, ska prova att bege mig ut på kattvinden och se om jag kan se något när jag kommer hem.

låter spännande blir det en fortsättning på tråden?

För min del så löste det sig ganska lätt, vattnet fungerade när jag kom hem, hade väl tinat när det blev något varmare bara.
Får kolla rören vid senare tillfälle, så dem inte har tagit skada, har inget läckage nu iaf :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.