Hej!
Jag är en ung kvinna, bor i en lägenhet. Mitt badrum avlopp har blivit stopp eller rinner väldig långsamt förr och jag fick hyra en firma för att köra slang högtryck för att få bort allt. Detta verkar väldig ofta, det är bara snart ett år och det är stopp/rinner långsamt igen. Jag förstår inte detta kan uppstå så snart eftersom jag har väldig kort hår och jag har inte ens sådana problem i köksvasket. Jag undrar hur man undviker detta och hur man kan fixa detta själv?

Med vänliga hälsningar
Elizabeth

Hej och välkommen. :)

Enklast är att rengöra golvbrunnen, den brukar man få göra rent några gånger per år för att få bort hår (även korta) och andra avlagringar. Bara att plocka bort locket och sedan gräva bort det som sitter ivägen. Vissa äldre golvbrunnar upplever jag har lättare att sätta igen än andra.

Mm, det är svårt att få upp golvbrunnen eftersom det ligger precis mitten och under badkaret. Jag har försökt att sträcka min arm och rensa så gott som möjligt men det är inte så lätt att titta ner i brunnen för det heller. Golvbrunnens lock är fast runt badkaretsrör så öppningen är bara några centimeter så jag kan inte stoppa in hela handen =/. Jag har testat kaustiksoda. Fast jag vet inte hur mycket mängd kaustiksoda till vatten och mängden man ska använda in i brunnen.

Låter ändå som det är hår under locket. Du bör inte använda kaustiksoda för att lösa up hår! Det är mera avsatt till kök och inte till badkar. Då soda är mesta dels fett lösande.

mickael88 skrev:
Låter ändå som det är hår under locket. Du bör inte använda kaustiksoda för att lösa up hår! Det är mera avsatt till kök och inte till badkar. Då soda är mesta dels fett lösande.
Finns det något biologisk ämne som man kan lösa upp eller bryter ner hår?

Går det inte att skruva loss avloppsröret från badkaret, så att du kan ta upp vattenlåset och rengöra? Så måste man göra på mitt badkar.

Du får nog gå med med en starkare syra då, och det rekomenderas inte. Mekanisk rengöring är det som gäller. Röret från badkaret brukar vara gängat vid badkarets avlopp, skruva ur det så får du bort hela röret. sen kan du ta lös gallret på brunnen. Det brukar gå att rycka rakt upp. Rengör sedan i brunnen. Oftast finns ett löst vattenlås i brunnen, ta ur det med.Oftast genom att rycka det rakt upp. I äldre brunnar av järn kan det sitta med en bult. Vattenlåset kan sitta fast bra hårt, i synnerhet om man inte har rengjort där på ett tag. Rengör allt väl och montera ihop igen.

Har du ett vanligt badkar så går det att flytta på, om du vill komma åt att se bättre. Det är inte särskilt tungt, men det är lite bökigt att lyfta ensammen.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.