Hej!

Vi funderar på att bygga ut vårt hus och det innebär att vi kommer att förlänga kall- och varmvattenrören.

Frågan är vilken dimension vi behöver på stammen.

Vi kommer använda samma stam som kommer att grena ut på 3 olika ställen, en gästtoalett på 1:a plan, samt på denna ledning kommer stammen att fortsätta upp till 2:a plan med toalett och dusch samt innan stammen grenar sig i källaren kommer den att fortsätta i källaren till tillbyggnaden som skall vara ett kök ca 15m bort.

Frågan är hur stor skall stammen vara, räcker det med 18mm eller?
Efter stammen vilken dimension på rören skall man ha för att få bäst tryck?

Väldigt tacksam för svar!!!

Du får samma tryck oavsett diameter på rören, men flödet förändras.
Snackar vi om vanliga kopparrör så tycker jag att Ø15 räcker, det har jag som stam i mitt hus.
Till en dusch behövs Ø12 eller i enstaka fall Ø15
Till ett handfat räcker Ø10.

Tänk på att ju större rör du använder ju längre får du vänta på riktigt kallt/varmt vatten.

Gabbe1 skrev:
Du får samma tryck oavsett diameter på rören, men flödet förändras.
Snackar vi om vanliga kopparrör så tycker jag att Ø15 räcker, det har jag som stam i mitt hus.
Till en dusch behövs Ø12 eller i enstaka fall Ø15
Till ett handfat räcker Ø10.

Tänk på att ju större rör du använder ju längre får du vänta på riktigt kallt/varmt vatten.
Man får inte samma tryck oavsett dimension. Det är just tryckförlusten som orsakar det minskade flödet. Pumpen ger ett visst flöde vid ett visst tryck och har man för klena ledningar så får man tryckförluster och pumpen ger då ett mindre flöde pga av det höga mottrycket.

• Gilla
Linda Henriksson
  • Laddar…
en enkel regel att gå efter är dim 12 till en enhet, 15 till två eller tre enheter, 22 om det är längresträckor. undantag dusch där 15 är att föredra
i de flesta fall går det att dra tunnare men vill man vara säker på att inte få för stort tryckfall när flera enheter går samtidigt så kan detta vara klokt

hej , har nästan samma svar som trådskaparen. Jag vill håller på renovera mitt badrum och blandaren till duschen är väldig låg, den är bara i höjd 70 cm från marken. Vill höja blandaren till 1 m så att man slipper böja sig för att justera värmen.

Hur ska man förlänga rören? Huset är byggd 1947 så de befintliga rören som går till blandaren är gammla och inte koppar rör. HUr ska jag ta mig till?? tack sam för svar :)

MVH

Sätt dit helt nya rör.
Du har säkert en massa utmärkta skarvar som har hållit i alla år och skulle säkert ha hållit flera år till.
Reglerna säger nuförtiden att man inte får dölja rörskarvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.