Skall dra utanpåliggande rör i vår nya gäst-wc, rören kommer dras på väggen och ligga på C-C 40 mellan kall- och varmvatten, från golv ligger kallvatten 160 mm (och därmed VV på 200), men när jag vänder upp mot tvättstället, behåller man C-C 40 eller lägger man rören C-C 160 på var sida om avloppsröret? Hade det handlat om t.ex. duschblandare antar jag att man gjort så.

Redigerat:
Jag hade ansträngt mig rejält för att behålla cc-40 upp till en "osynlig" punkt, där jag kunde sätta kopplingar till blandaren. Titta runt på lite olika installationer, prova med att lägga ut lite rörstumpar och spana med ögonmåttet vad du tycker blir bäst. Ta hänsyn till att eventuella kopplingar kan ta plats.

Dragningen upp till tvättstället kommer döljas av en kommod, som sitter strax över det övre röret (så cirka 200 mm från golvet) så den vertikala delen kommer inte synas. Men det finns altså ingen fördel eller branschstandard som säger att man bör dra cc-160 till blandare etc.?

40 mm ser "snyggare ut". Till duschblandare kan man dra 40 mm cc också.

När du nu har kommod så kan jag föreslå dig en liten grej, rören som kommer upp, sätt en böj 90 grader åt sidan, sedan får man böja blandarrören också. Många gånger enklare då man ska koppla ihop det hela och enklare när/om man ska byta blandare.

Protte

Jag håller också med att 40 mm är snyggare. Om jag tolkat det rätt så menar du att man avslutar så att rören återigen ligger horisontellt?

Något åt detta hållet men inte så darrigt som bilden blev.
220940-ror.jpg

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.