Håller på med vår gäst-toa och har fått bra hjälp här på forumet och hoppas på lite feedback på hur jag tänkt på avloppet. Vi har ett 1.5 planshus från 20-talet och idag finns bara WC i källaren så detta blir det första uppe i bostadsplanen. 110-stammen kommer sen gå vidare ner och bilas ner i källargolvet och anslutas i huvudstammen.
Ha överseende med kvalitén på skissen, den är ju inte helt skalenlig och tvättställsavloppet skall såklart upp genom golvet.
Ha överseende med kvalitén på skissen, den är ju inte helt skalenlig och tvättställsavloppet skall såklart upp genom golvet.
Ja det fanns kanske ingen direkt fråga, tänkte bara kolla om någon hade några argument till att göra annorlunda.
En sak jag funderade på var om avluftningen måste sitta efter sista WC? För så som jag ritat det nu så sitter egentligen WC-stolen på ett litet avstick på några decimeter,
En sak jag funderade på var om avluftningen måste sitta efter sista WC? För så som jag ritat det nu så sitter egentligen WC-stolen på ett litet avstick på några decimeter,
Oroa dig inte för avluftningen, den där kommer nog att fungera bra. Bara att titta runt på lite olika husritningar så ser man att i de flesta fall finns det avloppsförgreningar som har flera meter till närmaste avluftning, och det funkar ju uppenbarligen.
Jag tror (men är ingen expert) att det viktigaste väl är att det inte sitter en massa andra avlopp mellan WC och avluftningen, då riskerar man nog att det gurglar i handfat och golvbrunnar när man spolar och att det i värsta fall kommer upp avloppsdoft. Men din lösning ser bra ut.
Jag tror (men är ingen expert) att det viktigaste väl är att det inte sitter en massa andra avlopp mellan WC och avluftningen, då riskerar man nog att det gurglar i handfat och golvbrunnar när man spolar och att det i värsta fall kommer upp avloppsdoft. Men din lösning ser bra ut.
Redigerat:
Avloppsavluftning genom taket är att föredra om det går att ordna.
Vacumventiler kan frysa fast på kall vind.
Du går med 110mm rör ända upp mot yttertaket och monterar en "hole in one" el liknade finns genomföringspannor en eller två kupigt.
Har du 75mm rör får du ha en dimentionsförändring 75-110./MLj
Vacumventiler kan frysa fast på kall vind.
Du går med 110mm rör ända upp mot yttertaket och monterar en "hole in one" el liknade finns genomföringspannor en eller två kupigt.
Har du 75mm rör får du ha en dimentionsförändring 75-110./MLj
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Mats Lj: jag är medveten om riskerna med en vacuumventil men det är för tillfället den enklaste lösningen, den kommer sitta i sidvinden ovanför vårt WC, där det inte finns någon direkt frysrisk + att den sitter precis bakom inspektionsluckan så det blir lätt att inspektera och underhålla. Jag har heller inte utrymme till 110 hela vägen. Jag ser detta som än mindre risk än att ge mig på en takgenomföring. Vid en framtida takomläggning så kan man kanske ta det i beaktning.
drakhenke, tack för tipset, i detta fallet är det precis under 2 meter och det är inget annat än handfatet kopplat på det röret. Men det är bra att veta till framtida projekt.
drakhenke, tack för tipset, i detta fallet är det precis under 2 meter och det är inget annat än handfatet kopplat på det röret. Men det är bra att veta till framtida projekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden