Hej hopp,

Jag har spontaninförskaffat mig ett litet torp där jag inte har något vatten, dock egen brunn. Säljaren (dödsbo) sa att vattnet inte har fungerat sedan förra våren. (så det är inte frysproblem.) Idag kom grannen förbi och hälsade på så jag passa på och fråga lite om bla brunnen.
Hon förklarade, och jag ville ju inte verka dum så jag nickade mest när jag inte förstog, men det jag minns var att två hus, bla deras hade dragit ett spett (någon får gärna förklara spett för min allmänbildnings skull) 200 meter från min brunn och att spettet tog vattnet från min brunn. De hade haft problem med översvämningar och därför "sänkt vattennivån" (här nickade jag när hon berättade) och därför fungerade inte mitt vatten.
Hur som helst, hur ska jag göra för att få vatten. höja vattennivån (?) eller kan man kanske sänka pumpen, och hur gör man det? Man kanske ser hur man ska göra när man öppnar brunnshuset men lika bra att fråga så man inte gör fel...

Lite kort om mig, jag är helt ny på det här (första inlägget ju) och det började med att jag leta hyrgarage till att mecka bilen. såg att ett skambud på ett sunkigt torp inkl relativt fräscht dubbelgarage blev billigare/månad än hyrgarage. 5 min efter skambudet var det accepterat :O
Tycker att det var roligare att renovera torpet än att mecka bil så den får vänta men är ny i husvärlden så det kommer säkert många dumma frågor från mig...

Sök på spetsbrunn så får du upp tidigare trådar här på forumet som kan förklara fenomenet för dig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.