Vi har ett problem med att vår avloppsbrunn i badrummet luktar illa. Brunnen har dubbelt inlopp. Har rensat avloppet och kontrollerat vattenlåset men odören finns kvar. Mest luktar det när vi inte spolat vatten på länge, d.v.s. på morgonen och när man kommer hem på kvällen. Proppen till renshålet är till synes tätt. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?!

Gammal avloppsbrunn med för litet vattenlås?

Eller tilltäppt avluftning?

Troligen tvingas luften ut via vattenlåset. Kolla avluftningen!

kamilenski skrev:
Gammal avloppsbrunn med för litet vattenlås?

Eller tilltäppt avluftning?

Troligen tvingas luften ut via vattenlåset. Kolla avluftningen!
kamilenski; Tackar för snabbt svar, brunnen är relativt ny (mitten på 90-talet skulle jag gissa). Skall dock kolla avluftningen, gaaamla rör så det kan stämma.

I den kyla som varit kan avluftningen vara tät pga isbildning, så det behöver inte vara fel på röret.

Kurtivan skrev:
I den kyla som varit kan avluftningen vara tät pga isbildning, så det behöver inte vara fel på röret.
TS bor i Skåne.
Jag tycker inte det är så kallt :)

Tror inte det är is heller, pendlar runt nollan. Hålet till avluftningsröret är dock inte alls skyddat, inte ens en kinahatt eller krök har man kostat det. Å andra sidan så är det ett borrat hål inne på vinden i röret och där lukar det inte hallon direkt. Tyder på att det inte är totalstopp men säger inget om det är halvigensatt... Börjar misstänka att insatsen inte är helt frisk.

Du kan alltid koppla på en inomhus ventil. T.ex. i köket. Du slipper leka med röret utomhus i kylan.

Å, tänkte inte på var TS bodde, tänkte bara på hur kallt vi har haft, -31, burr :)

Kurtivan skrev:
Å, tänkte inte på var TS bodde, tänkte bara på hur kallt vi har haft, -31, burr :)

-31 ????????????????

brrrrrrr. Hur värmer du huset?

Halloj
Om avlufningsröret har frusit(mitt har det) kan man hälla ner kokhett vatten genom röret eller?
Mitt problem är att det 'blåser' från renshålet i avloppsbrunnarna i tvättrummet och duschen. Luktar inte hallon precis.
Märkte nyss att jag hade ca 30 snö på avluftningsröret + en massa is i röret(propp). Har tyvärr ingen 'hatt' på röret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.